گروه بین‌الملل- حدود چهارصد نفر از اهالی کره‌جنوبی با عبور از مرز کره شمالی به دیدار آن دسته از اعضای خانواده خود رفته‌اند که بیش از نیم قرن است آنها را ندیده‌اند. منطقه مرزی دو کره به شدت حفاظت می‌شود و این چهارصد نفر به مدت کوتاهی با اعضای فامیلشان خواهند بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، دیدار این افراد با هم در یک منطقه کوهستانی در داخل خاک کره شمالی در حالی انجام شد که نیروهای مستقر در مرز دو کره جمعه شب با هم به تبادل آتش پرداختند.

لی جونگ - جو، از مقام‌های وزارت وحدت کره‌جنوبی به خبرگزاری فرانسه گفت با وجود تبادل آتش، ملاقات این خانواده‌ها طبق برنامه انجام می‌شود. یک زن شصت و شش ساله گفت از شوق اینکه برادرش را دوباره می‌بیند، سر از پا نمی‌شناسد. طی ده سال اخیر، بیست هزار خانواده موفق شده‌اند با بستگانی که سال‌ها آنها را گم کرده بودند، دیدار کنند. اما هنوز بیش از هشتاد هزار فرد سالخورده در کره‌جنوبی در انتظار دیدن عزیزان خود در کره‌شمالی هستند.

مقام های کره‌جنوبی می‌گویند همه ساله چهار هزار نفر که در فهرست انتظار ملاقات با خانواده‌هایشان هستند، به دلیل کهولت می‌میرند.

از ماه مارس گذشته که کره‌جنوبی کره شمالی را به غرق کردن یکی از ناوهای جنگی خود متهم کرد، تنش میان دو کشور تشدید شد و دیداری میان این خانواده‌ها صورت نگرفت.

کره جنوبی می‌گوید این واقعه که منجر به کشته شدن ۴۶ ملوان این کشور شد، توسط یک فروند اژدر متعلق به کره‌شمالی رخ داد اما کره‌شمالی این اتهام را رد می‌کند.

در جریان هرج و مرج‌های ناشی از جنگ کره، از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳، میلیون ها نفر از اعضای خانواده‌ها از هم جدا شدند. پس از این جنگ، دو کره هرگز پیمان صلح امضا نکردند و در حال حاضر در وضعیت ترک مخاصمه به‌سر می‌برند.