گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبه‌رو شدند و بهترین ماه اکتبر برای شاخص میانگین صنعتی داوجونز طی چهار سال گذشته رقم خورد. درمیان عدم اطمینان در آستانه انتخابات هفته جاری، حجم معاملات نسبتا اندک بود. این خبر که اقتصاد آمریکا در سه ماه منتهی به سپتامبر با نرخ سالانه ۲ درصد رشد کرده است، تاثیر چندانی بر قیمت سهام نگذاشت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۴/۴ واحد یا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۹/۱۱۱۱۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۲/۰ واحد یا ۱/۰ درصد افت کرد و به ۲۶/۱۱۸۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است کمتر از یک واحد رشد کرد و به ۴۱/۲۵۰۷ واحد رسید. همه شاخص‌ها ماه اکتبر را با افزایش بیش از ۳درصدی به پایان رساندند، اما شاخص نسدک کامپوزیت این ماه را با جهش ۹/۵ درصدی پشت‌سر گذاشت.

برای نخستین‌بار از ماه آوریل تاکنون شاخص‌های عمده طی دو ماه متوالی با افزایش روبه‌رو شدند. دو شاخص داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰ از ابتدای سال تاکنون حدود ۶ درصد رشد داشته‌اند و شاخص نسدک کامپوزیت افزایش ۵/۱۰ درصدی را ثبت کرده است. از ماه سپتامبر تاکنون، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ که بهترین معیار برای سنجش عملکرد وال‌استریت است، ۷/۱۲ درصد رشد کرده است. سهام شرکت داروسازی کینگ بهترین عملکرد را درمیان شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰ داشت. پس از آنکه شرکت پفیزر اعلام کرد قصد دارد شرکت کینگ را خریداری کند، ارزش سهام این شرکت ۷/۱۲ درصد جهش کرد. ارزش سهام شرکت آپولو گروپ در ماه اکتبر ۲۷ درصد سقوط کرد.این شرکت بدترین عملکرد را در میان شرکت‌های تشکیل دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به خود اختصاص داد. معمولا کندی رشد تولید ناخالص داخلی موجب کاهش بیشتر ارزش سهام می‌شود. اما نشانه‌های رشد ضعیف اقتصادی این انتظار را به وجود آورده است که فدرال رزرو در نشست خود در تاریخ دوم و سوم نوامبر به منظور تقویت احیای اقتصادی اقدامات شجاعانه‌تری را درپیش خواهد گرفت. از نیمه اول ماه اکتبر شاخص‌ها به شدت افزایش یافتند، زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که فدرال رزرو برای پایین‌تر آوردن نرخ بهره شروع به خریداری اوراق قرضه خواهد کرد. این کار به نوبه خود موجب افزایش صرف هزینه و وام‌دهی می‌شو، اما در روزهای اخیر درمورد اندازه برنامه خرید اوراق قرضه تردیدهایی به وجود آمده است که این مساله افزایش بازارسهام را متوقف کرده است. تا زمان خاتمه جلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه حجم اندک معاملات در وال‌استریت ادامه خواهد یافت. یک روز پیش از پایان نشست فدرال رزرو، رای‌دهندگان آمریکایی برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای به پای صندوق‌های رای می‌روند. معامله‌گران اطمینان دارند که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند آورد و این مساله اقدامات دولت را کند خواهد کرد.