گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از ۸۳ دلار رسید، زیرا این خبر که آهنگ رشد تولیدات صنعتی چین در ماه اکتبر تسریع شده است، موجب افزایش بازارهای سهام شد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر به ۱۶/۸۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۷۵ سنت کاهش در رقم ۴۳/۸۱ دلار ثابت شد.

افزایش تولیدات صنعتی چین نشان می‌دهد بهبود اقتصادی این کشور در جریان است و این مساله پیش‌بینی‌ها را مبنی بر این که تقاضا برای نفت از طرف چین کاهش مصرف در اقتصادهای پیشرفته را جبران می‌کند، تقویت کرد.

نفت خام طی هفته گذشته در محدوده بشکه‌ای ۸۰ دلار تا ۸۳ دلار معامله شد؛ زیرا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتظار اقدامات فدرال رزرو آمریکا برای تقویت بهبود اقتصادی این کشور بودند. ارقام ضعیف رشد اقتصادی آمریکا در فصل سوم که هفته گذشته منتشر شد، این امید را به وجود آورده است که فدرال رزرو فردا چهارشنبه در پایان نشست خود برنامه خرید اوراق قرضه را اعلام خواهد کرد. در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت نفت کوره به ۲۶/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۰۹/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۸/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۱۳/۸۴ دلار در هر بشکه معامله شد.