آغاز تور 10روزه اوباما برای بازاریابی

تور آسیایی اوباما روز گذشته با دیدار از هند آغاز شد- عکس: AFP

رییس‌جمهور آمریکا: هدف اولیه ما، به همراه بردن خیل عظیمی‌از شرکت‌های آمریکایی و گشودن درهای بازارهایی‌ است که ما از طریق آنها بتوانیم در برخی از بازارهای آسیایی که در جهان از سریعترین رشد برخوردارند، کالاهایمان را بفروشیم سفر آسیایی رییس‌جمهور ایالات متحده آغاز شد

تلاش اوباما برای نجات اقتصاد آمریکا

شادی آذری

ماموریت اوباما در سفر‌های خارجی دو سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش این بود که چهره ایالات متحده آمریکا را در سطح جهان بهبود بخشد. اما دور دوم مسافرت‌های او که از دیروز آغاز شده است، بر بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و رابطه او با کسب‌و‌کارهای کشورش تمرکز دارد.

بنا به گزارش بلومبرگ، دیروز باراک اوباما در نخستین روز از مسافرت ده روزه خود به آسیا وارد هندوستان شد. او در این سفر خود که طی آن از چهار کشور بازدید خواهد کرد، برنامه‌ای را دنبال می‌کند که با گسترش صادرات آمریکا مرتبط است. بر اساس برنامه این سفر، قرار بود دیروز رییس‌جمهوری ایالات متحده در نخستین روز اقامتش در هندوستان برای شورای تجارت آمریکا-هندوستان واقع در بمبئی، پایتخت مالی هندوستان، سخنرانی کند. در این سفر هیاتی اقتصادی متشکل از جفری ایملت از شرکت جنرال الکتریک و جیم مک نرنی از شرکت بوئینگ اوباما را همراهی می‌کنند تا در انعقاد قراردادهای چندین میلیارد دلاری برای شرکت‌های آمریکایی او را یاری نمایند.

اوباما در روز چهارم نوامبر پس از برگزاری نشستی با کابینه‌اش در کاخ سفید در مورد سفر خود چنین گفت: «هدف اولیه ما، به همراه بردن خیل عظیمی‌از شرکت‌های آمریکایی و گشودن درهای بازارهایی‌ است که ما از طریق آنها بتوانیم در برخی از بازارهای آسیایی که در جهان از سریعترین رشد برخوردارند، کالاهایمان را بفروشیم.» او در یادداشتی که روز جمعه در نیویورک تایمز منتشر شد گفت که شرکت‌ها قراردادهایی را که ارزش آنها به «میلیاردها دلار» می‌رسد در هندوستان منعقد خواهند کرد.

رشد کند اقتصاد آمریکا، نرخ بیکاری بیش از ۵/۹ درصد به مدت ۱۴ ماه متوالی و کسری بودجه فدرال که بنا به پیش‌بینی دولت تا پایان سال میلادی جاری به ۴/۱ تریلیون دلار خواهد رسید، همه از مسایلی هستند که حتی رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را هم به خود اختصاص داده بودند. سفر قبلی اوباما به کشورهای دیگر با تمرکز بر روابط آمریکا با جهان انجام شده بود. اما دوران پس از انتخابات میان‌دوره‌ای به ضرورت‌های داخلی و موضوع اشتغال و پاسخگویی به عرصه‌های بسیار پر سرعت بین‌المللی اختصاص یافته است.

اوباما گفته است قصد دارد نشان‌دهنده «ارتباط بین آنچه آمریکا در خارج انجام می‌دهد و آنچه در داخل در رابطه با رشد مشاغل و رشد اقتصادی‌اش شکل می‌گیرد» باشد. دولت هندوستان قصد دارد در این راستا به رییس‌جمهوری آمریکا کمک کند. وزیر خارجه هندوستان، نیروپاما رائو، در روز چهارم نوامبر در دهلی نو گفت: «سرمایه‌گذاری ما از طریق ایجاد، حفظ یا حمایت از ده‌ها هزار شغل در ایالات متحده خواهد بود.»

اقامت سه روزه اوباما در هندوستان طولانی‌ترین اقامت او در یک کشور خارجی به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا خواهد بود. او قصد دارد که در بمبئی در هتل تاج محل اقامت کند. این هتل در ماه نوامبر ۲۰۰۸ در حمله مهاجمان پاکستانی به شدت آسیب دید و ده‌ها نفر در آن کشته شدند.

رییس‌جمهوری آمریکا در بمبئی در مراسم ویژه‌ای به قربانیان آن حملات که در نقاط مختلف بمبئی اتفاق افتاد ادای احترام خواهد کرد.

برخی از ناظران محافظه‌کار از اوباما به خاطر تصمیمش برای اقامت در هتل تاج محل انتقاد کرده اند و می‌گویند که این سفر روزانه ۲۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

هندوستان سومین اقتصاد بزرگ آسیاست که قرار است مهد بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت شود. مدیران چند شرکت بزرگ از جمله بوئینگ و جی ایی نیز به هند سفر کرده‌اند. شرکت‌های نظامی‌آمریکا از جمله بوئینگ و لاکهید مارتین تلاش می‌کنند که بخشی از بازار تسلیحاتی هند که روسیه در آن از موقعیت برتری برخوردار است را به خود اختصاص دهند. رییس جمهوری آمریکا پس از یک اقامت سه روزه در هند، به ترتیب از اندونزی، کره جنوبی و ژاپن دیدار خواهد کرد. باراک اوباما سپس به اندونزی، پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان سفر می‌کند. گفته می‌شود که او علاوه بر دیدار با مقام‌های این کشور، یک سخنرانی مهم خواهد کرد.

کره جنوبی مقصد بعدی اوباما است. باراک اوباما در این کشور در اجلاس گروه ۲۰ شرکت و با رهبران چند کشور، از جمله چین دیدار خواهد کرد.

وی سپس برای شرکت در اجلاس مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، اپک، به ژاپن می‌رود و علاوه بر نخست وزیر این کشور، با دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه دیدار خواهد داشت.

عکس: Getty Images