برکناری‌ام ایتالیا را به «بحرانی در تاریکی» گرفتار می‌کند

برلوسکونی در حال سخنرانی دیروز خود در سنا- عکس:‌رویترز

آذر حمیدیان

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا، از قانونگذاران این کشور خواست بخاطر منافع سیاسی خود دولت را به مخاطره نیندازند. وی این سخنان را در شرایطی اظهار کرد که سنای این کشور باید به زودی برای دادن رای اعتماد به او تصمیم‌گیری کند. برلوسکونی که دیروز در جمع اعضای سنا سخن می‌گفت، در دفاع از خود گفت که ایتالیا نیازمند تداوم در عملکرد است و برکناری‌اش می‌تواند موجب بروز «بحرانی در تاریکی» شود. وی افزود افرادی که به دنبال ندادن رای اعتماد به او هستند، قادر نخواهند بود دولت تشکیل دهند.

برلوسکونی گفت در صورت شکست وی، انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار خواهد شد. وی در سخنرانی خود در سنا گفت: «من می‌توانم افرادی را که دولت را به چالش می‌کشند درک کنم و می‌دانم که آنان با این کار بحرانی را ایجاد می‌کنند که موجب برگزاری انتخابات تازه یا دست‌کم روی کار آمدن نخست‌وزیری جدید خواهد شد. آنها مطمئن هستند که قادرند اکثریت حاکم جدیدی را شکل دهند.» وی افزود: «اما من نمی‌توانم آن دسته از افراد را درک کنم که می‌خواهند به هر قیمتی یک بحران را در تاریکی ایجاد کنند.»

گمانه‌زنی‌ها و شایعات

برلوسکونی در دفاع از خود افزود که ایتالیای تحت حکومت او توانست به‌رغم بحران مالی شهرت خوبی به‌دست آورد. او گفت: «من می‌توانم با کمال اطمینان بگویم که ایتالیا از جمله مشکلات اقتصادی اروپا نبوده، بلکه بخشی از راه حل بوده است».

برلوسکونی همچنین پیشنهاد «پیمان قانونی» را مطرح ساخت که بر اساس آن با اعضای راست میانه جنبش سیاسی «آینده و آزادی برای ایتالیا» به رهبری رقیبش، جیان‌فرانکو فینی، که انشعاب آن موجب بروز بحران شد، و اپوزسیون موسوم به «اتحادیه مرکز» هم پیمان شود. او در توضیح این پیشنهاد گفت: «من می‌خواهم ائتلاف همه نیروهای میانه‌رو را که اساس حضور سیاسی ما را تشکیل دادند، به حالت اولیه باز گردانم.»

واقعیت اما این است که دهها تن از حامیان نخست‌وزیر ایتالیا او را ترک گفته‌اند و موجب شدند که او اکثریت را در مجلس سفلی از دست بدهد. رقیب او، فینی، می‌گوید حاشیه‌های زندگی شخصی برلوسکونی، گاف‌های او و برنامه‌ سیاسی شکست‌خورده‌اش باعث شده است که جایگاهش غیر قابل دفاع شود.

وی افزود که آرای کافی برای برکناری برلوسکونی را در اختیار دارد اما بنا به اظهارات گزارشگر بی‌بی‌سی، تعداد آرا چنان نزدیک است که هیچ ناظر معتبری نمی‌تواند پیش‌بینی کند که سرنوشت سیاسی برلوسکونی چه خواهد شد. رسانه‌های ایتالیا مملو شده‌اند از گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره نتیجه رای اعتماد به برلوسکونی در هر دو مجلس پارلمان این کشور.

بر اساس یکی از ادعاها، برلوسکونی برای جلب آرای برخی از نمایندگان پارلمان به آن‌ها پیشنهاداتی داداه است. برلوسکونی هشدار داده است که انتخابات زودهنگام می‌تواند موجب بی‌ثباتی سیاسی در کشور شود که آن هم به نوبه خود یک بحران اقتصادی از نوع بحران یونان یا ایرلند را در پی خواهد داشت.