گروه بین‌‌الملل- پس از آن که سازمان اوپک سقف تولید را تغییر نداد، دیروز دوشنبه قیمت نفت به بیش از ۸۸ دلار در هر بشکه رسید.

این اقدام اوپک نشان‌دهنده کاهش تقاضا و فراوانی عرضه است.در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژانویه به ۳۲/۸۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۵۸ سنت کاهش در رقم ۷۹/۸۷ دلار ثابت شد. روز شنبه وزرای نفت ۱۲ کشور عضو سازمان اوپک در نشست خود در اکوادور اعلام کردند «بهبود شکننده اقتصاد جهانی» و «نگرانی از دومین بحران بانکداری در اروپا» موجب شد این سازمان تولید نفت را افزایش ندهد.

بسیاری از کشورهای عضو اوپک برای تامین هزینه‌های دولت و ذخایر ارزی به فروش نفت وابسته هستند و در نتیجه تمایلی به اقدام برای کاهش قیمت نفت ندارد.

اما جهش قیمت نفت تورم ایجاد می‌کند و به رشد اقتصادی جهان لطمه می‌زند. مرکز هانوور کامرون در گزارشی عنوان کرد «به طورکلی وزرای نفت اوپک از قیمت کنونی نفت راضی هستند.

برخی از مقامات آگاه گفتند درصورت رسیدن قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار سقف تولید اوپک افزایش می‌یابد.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه قیمت بنزین به ۳۳/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۴۸/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد. در لندن قیمت نفت خام برنت به ۱۸/۹۱ دلار در هر بشکه رسید.