گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند؛ زیرا پس از آن که پکن طی آخر هفته از افزایش نرخ بهره خودداری کرد، بورس چین رشد کرد. دو شاخص عمده چین، اقتصاد شماره دو جهان، هرکدام حدود ۳ درصد جهش کردند. افزایش اندک در دیگر نقاط آسیا و اروپا، پس از آن رخ داد که روز جمعه شاخص‌ها در آمریکا به بالاترین سطح خود طی دوسال گذشته رسیدند.

به‌رغم آنکه تورم چین در ماه نوامبر به بالاترین سطح طی ۲۸ ماه گذشته یعنی رقم ۱/۵ درصد افزایش یافت، دولت نرخ بهره را افزایش نداد. این مساله موجب افزایش بورس چین شد.

سرمایه‌گذاران همچنین از نتیجه جلسه سالانه برنامه‌ریزی اقتصادی دلگرم شدند. در این جلسه مقامات بر تصمیم خود مبنی بر مبارزه با تورم و حفظ روند رشد اقتصادی تاکید کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۹/۲ درصد جهش کرد و به ۹۵/۲۹۲۲ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت نیز ۱/۳ درصد افزایش یافت و به ۴۳/۱۳۳۸ واحد رسید.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۷۰/۵۸۴۷ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۳/۷۰۲۵ واحد رسید و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه با ۷/۰ درصد افزایش در رقم ۲۶/۳۸۸۴ واحد ثابت شد. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت وضع متفاوتی داشت؛ به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۳/۰ درصد رشد کرد. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۵/۰ درصد کاهش یافت و فروش آتی شاخص نسدک ۱۰۰ با افت ۰۶/۰ درصدی روبه‌رو شد. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹۴/۸۱ واحد یا ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۸۹/۱۰۲۹۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۵۹/۱۹۹۶ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ با رشد ۷/۰ درصدی به رقم ۶۱/۲۳۳۱۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰/۴۷۵۷ واحد رسید. بورس‌های تایلند، تایوان و هندوستان نیز با افزایش روبه‌رو شدند.

این درحالی است که روز جمعه در نیویورک، یک گزارش دلگرم‌کننده تجاری و نشانه‌هایی مبنی بر اینکه بسته کاهش مالیات‌ها در سنا به تصویب می‌رسد، موجب شد شاخص‌ها به بالاترین سطح طی دو سال گذشته برسند. وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد در ماه اکتبر کسری تجاری این کشور به کمترین سطح طی ۹ ماه گذشته رسیده است. براساس این گزارش افزایش تقاضا برای کالاهای آمریکایی در خارج، صادرات را به بالاترین سطح طی بیش از دو سال گذشته رسانده است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۶/۴۰ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۳۲/۱۱۴۱۰ واحد رسید.