برف و یخبندان در اروپا

عکس: AFP در آستانه سال نوی میلادی و همزمان با افزایش مسافرت‌ها

برف و سرمای شدید اروپا را سفیدپوش کرد

گروه بین‌الملل- دیروز، یکشنبه، در شرایطی که چیزی به آغاز سال نوی میلادی نمانده است، برف سنگین و یخبندان در اروپا مسافران را مجبور به توقف در فرودگاه‌ها و مسیرهای زمینی کرد، مسیرهای عبور و مرور را بست و ترافیک سنگین جاده‌ای را پدید آورد.

در دمای ده‌ها درجه زیر صفر کشورهای اروپایی، بسیاری از پروازها و مسافرت‌های هوایی لغو شد و خودروها روی خیابان‌های یخ‌زده به لغزش در آمدند.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، برف سنگین پاریس را پوشانده است. اگرچه چنین چهره‌ای از پاریس بسیار نادر است، اما طی هفته‌های اخیر بخاطر زمستانی که دمای هوا در آن به طرز غیرعادی سرد شده است، این چهره سفیدپوش پاریس بارها رخ نموده است. تا ساعت چهار عصر دیروز به وقت محلی، یک پرواز از هر چهار پرواز فرودگاه شارل‌دو‌گل لغو شد. دیروز فرودگاه هیثروی لندن هیچ پرواز ورودی را پذیرش نکرد و تنها مجوز چند پرواز خروجی انگشت‌شمار را صادر نمود. این در شرایطی بود که برف و یخبندان مسیرهای عبور و مرور این فرودگاه را مسدود کرد. وب‌سایت این فرودگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات فرودگاه در تلاشند تا امروز، دوشنبه، همه مسیرهای تردد فرودگاه را بازگشایی کنند.

در این بیانیه آمده است: « ما بخاطر این اختلال بسیار متاسفیم.» در بیانیه فرودگاه هیثروی لندن از مسافران خواسته شده است که پیش از مسافرت به این فرودگاه شرایط را از شرکت هواپیمایی صادرکننده بلیتشان جویا شوند. این بیانیه افزود که چند صد نفر از کارکنان فرودگاه حداکثر تلاش خود را می‌کنند که «مسافران تا حد ممکن در گرما و راحتی به سر برند و هر کاری لازم باشد انجام می‌شود تا وظایف هیثرو به پیش رود.»

به گزارش بی‌بی‌سی، بیشتر پروازهای فرودگاه گتویک در لندن نیز لغو شده است. این در حالی است که مسافرت‌های زمینی انگلیس نیز به خاطر سرما و یخبندان مختل شده است. پیش‌بینی می‌شود بارش سنگین برف در بخش‌هایی از این کشور همچنان ادامه داشته باشد.

دیروز در فرودگاه فرانکفورت که بزرگترین فرودگاه آلمان محسوب می‌شود، از مجموع ۱۳۳۰ پرواز ورودی و خروجی، بیش از ۵۰۰ پرواز لغو شد. در شرایطی که مسیرهای تردد در خود فرانکفورت باز بودند، به‌خاطر بروز مشکلات در سایر نقاط اروپا، پروازها لغو شد. برخی از مسافران از روز جمعه در فرودگاه‌ها منتظر پروازهایشان هستند. شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا، ارایه چندین مورد از خدمات داخلی و منطقه‌ای خود را لغو کرد. البته پروازهای طولانی تاثیرات کمتری را در این شرایط متحمل شده‌اند. در آمستردام، سخنگوی فرودگاه شیفل، میرجام اسنوروانگ، گفته است که تیم برف‌روب فرودگاه موفق شدند سه مسیر تردد این فرودگاه را پاکسازی نمایند و اکنون امکان آمد و شد هواپیماها وجود دارد. اما به دلیل وجود مشکلات ناشی از یخبندان در سایر فرودگاه‌های اروپا تا ظهر دیروز حدود ۳۰ پرواز این فرودگاه لغو شد. اسنوروانگ افزود که تاخیر و لغو پروازها حدود ۷۰۰ مسافر را مجبور کرد که شنبه شب را روی تختخواب‌های مسافری این فرودگاه سپری کنند.

روز شنبه ایرلند شدیدترین برف خود را طی چند دهه گذشته تجربه کرد اما فرودگاه‌ها در بلفاست و دوبلین در عین حال که در وب‌سایت‌هایشان امکان لغو یا تاخیر پروازها را هشدار داده بودند، همچنان باز ماندند.

در انگلستان و اسکاتلند مسابقات اسب‌دوانی و فوتبال به‌خاطر شرایط جوی نامساعد لغو شدند که از مهمترین آنها می‌توان به مسابقه دو تیم فوتبال پرطرفدار انگلیسی یعنی چلسی و منچستر یونایتد اشاره کرد که قرار بود دیروز، یکشنبه، برگزار شود اما لغو شد.

عکس: AFP