جنگ چین با تورم

نمای بیرونی بانک مرکزی چین/ عکس: رویترز

شادی آذری

دیروز، شنبه، بانک مرکزی چین در تلاش جهت مبارزه با تورم به شدت فزاینده کشورش، برای دومین بار طی تنها دو ماه گذشته، نرخ بهره خود را افزایش داد. بنا به گزارش رویترز، بانک خلق چین ضمن اعلام این تصمیم اعلام کرد که نرخ بهره وام خود را با ۲۵/۰درصد افزایش به ۸۱/۵ درصد و نرخ سپرده‌های خود را نیز با ۲۵/۰ درصد افزایش به ۷۵/۲ درصد می‌رساند. بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای که دیروز در وب‌سایت خود منتشر کرده اعلام نموده است که این افزایش از یکشنبه، امروز، به اجرا در خواهد آمد.

این اقدام بانک مرکزی چین پس از آن صورت گرفت که پکن پیش از این در ماه دسامبر اعلام کرده بود سیاست‌های پولی خود را از وضعیت «نسبتا سهل‌گیرانه» به وضعیت «باتدبیر» تغییر می‌دهد. تحلیلگران بر این باورند که این تغییر لحن در کنار درخواست اخیر رهبران چین برای شناسایی جنگ علیه تورم به عنوان اولویت نخست کشور در سال ۲۰۱۱، می‌تواند راه را برای افزایش‌های بیشتر نرخ بهره و کنترل وام‌دهی‌ها هموار سازد.

شینگ وانگ، اقتصاددان ارشد چین در مرکز مورگان استنلی هنگ‌کنگ می‌گوید: «این افزایش نرخ بهره نشان‌دهنده عزم مقامات چین برای تحت کنترل درآوردن تورم و یا سخت‌گیری شدید در سیاست‌های پولی است.» وی افزود: «افزایش نرخ بهره پیش از پایان سال، تاثیر سخت‌گیرانه‌تری در مقایسه با افزایش‌های نرخ بهره در آغاز سال، آینده میلادی خواهد داشت.»

بانک مرکزی چین در روز جمعه اعلام کرده بود که طیفی از ابزارهای سیاست‌‌گذاری را بکار خواهد بست تا از فشارهای تورمی و حباب قیمت‌ دارایی‌ها بکاهد.

دولت چین با هدف کاهش فشار قیمت‌ها در تاریخ ۱۹ اکتبر برای نخستین بار طی نزدیک به سه سال اخیر، نرخ بهره را افزایش داد. بر اساس نظرسنجی رویترز که در ماه جاری انجام شد، تحلیلگران بر این باورند که تا پایان سال میلادی پیش‌رو دولت چین سه بار دیگر نرخ بهره را هر بار به اندازه ۲۵/۰ درصد افزایش خواهد داد. علاوه بر نقش مهم سخت‌گیری‌های پولی دولت در مبارزه با تورم، این سخت‌گیری‌ها نشان‌دهنده اطمینان دولت از این واقعیت است که این دومین اقتصاد بزرگ جهان از ثبات خوبی برخوردار است آن هم در شرایطی که احیای اقتصادهای ایالات متحده و اروپا بسیار شکننده است.

شوک کریسمسی

در شرایطی که تقریبا همه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که سخت‌گیری‌های بیشتری برای اقتصاد چین در راه باشد، کمتر انتظار می‌رفت که بانک مرکزی این کشور پیش از پایان سال میلادی جاری نرخ بهره را افزایش دهد. پیش از انتشار داده‌هایی که نشان داد نرخ تورم این اقتصاد بزرگ جهان به رکورد ۲۸ ماهه خود یعنی ۱/۵ درصد رسیده است، بانک مرکزی چین در ۱۹ نوامبر تصمیم گرفته بود که شرایط لازم برای برخورداری بانک‌ها از ذخایر کافی را افزایش دهد.

برایان جکسون، اقتصاددان بانک سلطنتی کانادا در هنگ‌کنگ اما گفته است: «ما انتظار افزایش نرخ بهره چین را تا پیش از پایان سال میلادی جاری داشتیم اما انتخاب روز کریسمس برای اعلام این تصمیم شوک‌آور بود. درست است که معمولا افزایش نرخ بهره جزو فهرست آرزوهای دولت است که آن را از بابا نوئل برای سال آینده می‌خواهند اما این تصمیم مقامات چینی بسیار سخت‌گیرانه بود.»