گروه بین‌الملل- دیروز، شنبه، یک انفجار انتحاری که گفته می‌شود توسط فردی برقع‌پوش انجام شد در شمال غرب پاکستان دست کم چهل کشته و تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشته است که حال بسیاری از آنها وخیم است. این انفجار زمانی روی داد که صدها فرد بی‌خانمان برای دریافت سهمیه مواد غذایی خود در مکانی در شهر خار (در منطقه باجور) واقع در نزدیکی مرز افغانستان جمع شده بودند که فردی بمب همراه خود را در میان آنها منفجر کرد.

بنا به گزارش رویترز، دوستی رحمان، یکی از مقامات بیمارستان دولتی باجور می‌گوید: «من خودم ۴۰ جسد را شمردم اما احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد چون در میان مجروحان هم هستند کسانی که حال آنها بسیار وخیم است.»

این بی‌خانمان‌ها، در پی درگیری‌های اخیر منطقه آواره شده‌اند. این انفجار انتحاری درست در هنگامی روی داد که برنامه جهانی غذا که از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل است، در حال توزیع مواد غذایی در میان آنها بود.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. مناطق مرزی شمال غرب پاکستان که از پایگاه‌های اصلی طالبان و القاعده محسوب می‌شود، به تازگی شاهد حملات متعددی بوده است و این حمله نیز حکایت از آن دارد که به‌رغم برخوردهای شدید سربازان پاکستانی هنوز شبه نظامیان در آن مناطق از قدرت زیادی برخوردارند.

روز جمعه، یعنی تنها یک روز پیش از این حادثه، حدود یک صد و پنجاه تن از نیروهای طالبان به چند پست بازرسی در پاکستان که در نزدیکی مرز با افغانستان واقع شده‌اند، حمله کردند که حاصل آن کشته شدن دست کم یازده سرباز و ۲۴ شبه نظامی بود.

طالبان ضمن تایید این حملات در منطقه قبایلی مهمند گفتند تعداد تلفات نیروهای دولتی از آنچه دولت اعلام کرده بیشتر بوده است. سخنگوی طالبان در مهمند اعلام کرد تنها دو نفر از پیکارجویان طالبان در این عملیات کشته شدند.

اوایل ماه جاری میلادی نیز دو حمله انتحاری به یک مجتمع دولتی در مهمند، موجب کشته شدن ۴۳ نفر و مجروح شدن ۱۲۰ نفر دیگر شد. همچنین در ماه ژوئیه گذشته دو حمله انتحاری که ریش سفیدان قبایلی را در مهمند هدف قرار داده بود، به کشته شدن صد نفر منجر شد. دولت پاکستان از جانب آمریکا تحت فشار فزاینده قرار گرفته است تا در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی، حملات تهاجمی گسترده علیه شورشیان طالبان را شروع کند.

دولت پاکستان این اتهام را که برای ریشه کن کردن طالبان تلاش کافی نمی‌کند، رد کرده است و می‌گوید از سال ۲۰۰۲ تا کنون شمار قابل توجهی از سربازان پاکستانی در جنگ با افراطیون کشته شده‌اند.