گروه بین‌الملل- درپی زمین‌لرزه و سونامی ناشی از آن در شمال‌شرق ژاپن، دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۹۹ دلار رسید، زیرا پس از این زلزله احتمالا تقاضای ژاپن برای نفت خام کاهش می‌یابد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۸۸/۹۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۵۴/۱ دلار کاهش در رقم ۱۶/۱۰۱ دلار ثابت شد.

در لندن نفت خام برنت ۲۱/۱۱۲ دلار در هر بشکه معامله شد. مقامات تخمین می‌زنند که زمین‌لرزه ۹/۸ ریشتری و سونامی ناشی از آن که روز جمعه سواحل شمالی ژاپن را درهم کوبید، دست‌کم ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته و خسارات جدی به تاسیسات انرژی این کشور وارد کرده است. دیروز، شاخص میانگین نیکی بیش از ۶ درصد سقوط کرد.

ریچارد سلطانیان، از مرکز مشاوره ان‌یو‌اس، می‌گوید:«این فاجعه به طور موقت سومین اقتصاد بزرگ جهان را فلج کرده است. روشن است که اشتهای ژاپن برای نفت در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت.»

از پنج پالایشگاه بزرگ ژاپن، سه پالایشگاه بسته شده‌اند که این موضوع تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد. ژاپن با مصرف روزانه ۵/۴ میلیون بشکه نفت خام سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت محسوب می‌شود. این کشور دومین واردکننده بزرگ نفت و بزرگ‌ترین واردکننده گاز طبیعی مایع و زغال سنگ است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، بنزین ۹۶/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۴/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.