دنیای اقتصاد- دو روز پس از وقوع نخستین انفجار در رآکتور شماره یک نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن که بر اثر خرابی‌های ناشی از زلزله و سونامی در این کشور روی داد، دیروز همان‌طور که پیش‌بینی شده بود انفجار دیگری در همین نیروگاه بوقوع پیوست.

کارشناسان علت این انفجار را تجمع هیدروژن اعلام کردند. انفجار هسته‌ای دیروز ژاپن، ستونی عظیم از دود را بر فراز این نیروگاه برجای گذاشت. مقامات ژاپن پس از صدور دستور تخلیه منطقه در روز شنبه، با وقوع انفجار هیدروژنی دیروز از مردمی که در نزدیکی این مجتمع نیروگاهی سکونت داشتند، خواستند که در منازلشان بمانند و بیرون نروند.


با وقوع دومین انفجار هسته‌ای در ژاپن مشاهده شد
سایه بحران هسته‌ای بر سرزمین آفتاب
شادی آذری
عکس: AFP
دو روز پس از وقوع نخستین انفجار در رآکتور شماره یک نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن که بر اثر خرابی‌های ناشی از زلزله و سونامی در این کشور روی داد، دیروز همان‌طور که پیش‌بینی شده بود انفجار دیگری در همین نیروگاه بوقوع پیوست.

کارشناسان علت این انفجار را تجمع هیدروژن اعلام کردند. انفجار هسته‌ای دیروز ژاپن، ستونی عظیم از دود را بر فراز این نیروگاه برجای گذاشت و موجب مجروح شدن یازده نفر شد که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است. شرکت برق توکیو اعلام کرده است که محفظه اصلی رآکتور شماره سه در این حادثه آسیب ندیده و میزان رادیواکتیو منتشر شده در هوا کمتر از حد خطرناک است. این شرکت افزوده است که سعی دارد با پمپاژ آب دریا به این نیروگاه از احتمال افزایش بیش از حد حرارت بکاهد و به این ترتیب از انفجار سوم جلوگیری نماید چون مسوولان این تاسیسات خبر داده‌اند که سیستم خنک‌کننده سومین رآکتور این نیروگاه نیز مختل شده است. این نیروگاه در مجموع شش رآکتور هسته‌ای داشته است که تاکنون دو رآکتور آن منفجر شده است. تکنیسین‌ها مشغول تعمیر دستگاه های خنک کننده سه رآکتور نیروگاه اول فوکوشیما هستند.
مقامات ژاپن پس از صدور دستور تخلیه منطقه در روز شنبه، با وقوع انفجار هیدروژنی دیروز از مردمی که در نزدیکی این مجتمع نیروگاهی سکونت داشتند، خواستند که در منازلشان بمانند و بیرون نروند. دیروز، یوکیو ادانو، دبیر دولت ژاپن در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت که تصور می‌شد این رآکتور سالم است و افزود: «ما فکر می‌کنیم که احتمال بروز یک آلودگی عظیم هسته‌ای بسیار ضعیف است.» کارشناسان نیز بر این باورند که وقوع یک حادثه هسته‌ای عظیم به مانند حادثه چرنوبیل روسیه در دهه ۱۹۸۰ میلادی بعید به نظر می‌رسد چون ایمنی و مقرارت نیروگاه فوکوشیما از سطح بالاتری برخوردار بوده است. بی‌بی‌سی گزارش کرده است که یکی از هواپیماهای ارتش آمریکا در شرایطی که مشغول امدادرسانی به مردم ژاپن بوده است، میزان پایینی از مواد رادیواکتیو را در صد و هشتاد کیلومتری ساحل ردیابی کرده و بنابراین عملیاتش در منطقه فوکوشیما را متوقف و خود را از آنجا دور کرده است.
از زمانی که انفجار نخست در این نیروگاه سایه بحران هسته‌ای را بر کل ژاپن گسترانید، بیست‌و‌دو نفر بخاطر تاثیر مواد رادیواکتیو، تحت درمان قرار گرفته‌اند. دولت ژاپن دیروز، دوشنبه، به مردم گفت که روز دوشنبه به محل کار یا مدرسه نروند چون شبکه حمل و نقل عمومی قادر نخواهد بود هجوم جمعیت بزرگ مسافران را تحمل کند. در حال حاضر هنوز پس‌لرزه‌های بسیاری در ژاپن احساس می‌شود و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که زلزله‌ای بزرگتر در راه است.
آب‌، برق، مواد غذایی و پتو هم‌اکنون به بزرگترین نیاز مردم ژاپن تبدیل شده است و میزان ویرانی‌ها بسیار گسترده توصیف شده است. دولت این کشور،۱۸۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرده است تا آن را بهبود ببخشد. این در شرایطی است که بورس‌ ژاپن دیروز با سقوط مواجه شد.
بر اثر دو حادثه روز جمعه ژاپن یعنی زلزله9/8 ریشتری در اعماق اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل ژاپن و در پی آن سونامی عظیمی که خانه‌ها، خودروها و هواپیماها را در هم کوفت، ده هزار نفر مفقود و 300 جنازه تنها در سواحل یک استان پیدا شدند.
پلیس ژاپن تاکنون مرگ ۱۵۹۷ نفر را تائید کرده است، اما انتظار می رود که آمار نهایی تلفات خیلی بیشتر از این باشد. پیش از این، نخست‌وزیر ژاپن این فاجعه را بزرگ‌ترین فاجعه‌ای خوانده بود که مردم کشورش پس از جنگ جهانی دوم تاکنون با آن مواجه شدند.