گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه، بورس توکیو در نخستین روز معاملاتی پس از وقوع زمین‌لرزه و سونامی، سقوط کرد. این زمین‌لرزه و سونامی که شهرهای سواحل شمال‌شرق ژاپن را درهم کوبید هزاران کشته برجای گذاشت و میلیاردها دلار خسارت وارد کرد. بورس‌های دیگر نقاط آسیا وضع متفاوتی داشتند، اما بورس‌های اروپا دچار کاهش شدند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۵/۵۸۰۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۸/۱ درصد سقوط کرد و به ۸۴/۶۸۵۸ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد افت کرد و به ۴۲/۳۹۰۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز دچار کاهش شد، به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۰ درصد افت کرد و به ۱۱۹۲۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۱۲۹۱ واحد رسید.

در یکی از بدترین روزهای معاملاتی بورس ژاپن از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۹۴/۶۳۳ واحد یا ۲/۶ درصد سقوط کرد و به ۴۹/۹۶۲۰ واحد رسید. با این کاهش، رشد این شاخص در سال جاری ازمیان رفت و به کمترین سطح طی چهار ماه گذشته رسید.

نگرانی درمورد تاثیرات اقتصادی فاجعه روز جمعه، شامل کمبود برق که می‌تواند به تولید کارخانه‌ها آسیب وارد کند، فروش ارزان قیمت سهام را درپی داشت. این درحالی است که بانک مرکزی ژاپن به منظور حمایت از اقتصاد، ۱۵ تریلیون ین (۸/۱۸۳ میلیارد دلار) به بازارهای مالی این کشور تزریق کرده است. ارزش سهام شرکت توکیو الکتریک پاور بیش از ۲۳ درصد سقوط کرد، زیرا این شرکت با عملکرد بد رآکتورهای هسته‌ای و کمبود برق دست و پنجه نرم می‌کند. این شرکت هشدار داد ممکن است برق را سهمیه‌بندی کند.

ارزش سهام شرکت‌های مرتبط با کسب و کار انرژی هسته‌ای نیز به شدت سقوط کرد. ارزش سهام شرکت هیتاچی ۲/۱۶ درصد و ارزش سهام شرکت توشیبا ۳/۱۶ درصد کاهش یافت.

ارزش سهام خودروسازان نیز دچار کاهش شد، زیرا مناطق زلزله‌زده شمال‌شرقی ژاپن مرکز اصلی تولید خودرو بود. بسیاری از خودروسازان عمده، تولید را متوقف کرده‌اند. ارزش سهام شرکت تویوتاموتورز، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، ۹/۷ درصد سقوط کرد. ارزش سهام شرکت هوندا ۵/۶ درصد و ارزش سهام شرکت نیسان ۵/۹ درصد افت کرد.

در این میان بورس سرزمین اصلی چین افزایش یافت. شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۶۳/۲۹۳۷ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۸/۲۳۳۴۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی۸/۰ درصد جهش کرد و به ۲۳/۱۹۷۱ واحد رسید.

بورس‌های تایوان، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و فیلیپین کاهش یافتند، اما بورس‌های اندونزی و تایلند رشد کردند.