احسان ابطحی

همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی در بحرین، این جزیره کوچک پادشاهی واقع در خلیج فارس، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور صد‌ها تن از تظاهرکنندگان ضددولتی را که مسیر‌ها به سمت منطقه اقتصادی منامه، پایتخت، را مسدود کرده‌بودند، متفرق کرد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، در درگیری‌‌های اوایل صبح یکشنبه، معترضان با ایجاد سنگر‌های موقت در عرض خیابان اصلی منتهی به مرکز شهر منامه مانع از عبور خودرو‌ها ‌شدند. اما به گفته شاهدان عینی، پلیس ضد شورش پس از درگیری دو ساعته با معترضان آنان را ناچار به عقب‌نشینی کرد. تحولات در بحرین در شرایطی رخ می‌دهد که درگیری‌ها در سایر کشورهای خاورمیانه همچنان ادامه دارد. در یمن، این فقیر‌ترین کشور جهان عرب، معترضان با نیروهای امنیتی به زد و خورد پرداختند. در عمان هم حاکم این کشور تلاش کرد تا به بخشی از خواسته‌های مردم این کشور پاسخ دهد و در راستای این هدف برای اولین بار برخی از قدرت‌های حکومتی را به مقامات رسمی خارج از خاندان سلطنتی تفویض کرد. در همین حال به نظر می‌رسد تصمیم چند صد نفر از معترضان برای مسدود کردن مسیر‌های منتهی به مرکز شهر منامه تلاشی از سوی برخی از گروه‌های مخالف باهدف گسترش دامنه نارضایتی‌ها و افزایش فشار بر دولت باشد. این در شرایطی است که گزارش‌ها از درگیری‌های مذهبی در بحرین حکایت دارد. شاهدان عینی در همین زمینه گزارش کردند که گروهی از مسلمانان در دانشگاه بحرین با گروه دیگری مسلح به چماق درگیر شدند.

این جزیره کوچک واقع شده در خلیج‌فارس که زمانی بخشی از خاک ایران به شمار می‌رفت، اما در سال ۱۹۷۱ میلادی - ۱۳۵۰- از ایران جدا شد، پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده است و هفته‌ها است که ناآرامی‌های ضد‌دولتی در آن جریان دارد. ۶۶ درصد مسلمانان بحرین که اکثریت را در این کشور تشکیل می‌دهند، شیعه هستند، اما به شدت از سوی خاندان سلطنتی این کشور که سنی هستند مورد تبعیض قرار می‌گیرند، به نحوی که شیعیان هیچ عضوی در دولت ندارند و حتی حق پیوستن به نهاد‌های نظامی نیز از آنان سلب شده‌است. با وجود افزایش تنش‌ها در بحرین، مخالفان دولت همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و تاکنون علاقه‌ای به مذاکره با دولت از خود نشان نداده‌اند.

در همین حال در یمن، نیروهای حکومتی حمله‌ای ناکام را برای پراکنده‌کردن تحصن در نزدیکی دانشگاه صنعا انجام دادند. متحصنین خواستار کناره‌گیری فوری علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن از قدرت هستند. صالح از سال ۱۹۷۸ میلادی تا ۱۹۹۰ رییس‌جمهوری یمن شمالی و پس از آن رییس‌جمهوری یمن متحد بوده‌است.