هفتمین روز تظاهرات در اسپانیا علیه سیاست‌های اقتصادی

میدان دروازه خورشید مادرید، دیروز - عکس: AFP

ناظران تظاهرات اسپانیا را با تظاهرات در میدان تحریر قاهره مقایسه کرده‌اند که منجر به سرنگونی حسنی مبارک شد گروه بین‌الملل- میدان پوئرتو دل سول - دروازه خورشید - واقع در پایتخت اسپانیا - مادرید - از جمعه شب شاهد حضور گسترده ده‌ها هزار نفر از مردم خشمگینی بود که در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی کشورشان تجمع کرده بودند.

به گزارش بی‌بی‌سی، برخی از ناظران تظاهرات علیه سیاست‌های اقتصادی دولت اسپانیا را که وارد هفتمین روز خود شده است با تظاهرات دموکراسی خواهان در میدان تحریر قاهره مقایسه کرده‌اند که منجر به سرنگونی حسنی مبارک شد. تجمع این افراد در شرایطی صورت گرفت که کمیسیون انتخاباتی اسپانیا به علت برگزاری انتخابات محلی روز یکشنبه، تحصن و تجمع را ممنوع اعلام کرده بود.

این تظاهرات که هفت روز مسالمت‌آمیز را پشت سر گذارده است، به غیر از مادرید، در سایر شهرهای اسپانیا نیز شکل گرفته است.

دولت اسپانیا با بحران شدید بدهی‌ها و کسری بودجه مواجه است و این در شرایطی است که ۴۵ درصد از جوانان این کشور بیکار هستند. سیاست‌های ریاضتی با هدف کاهش بدهی‌های دولت این کشور به اجرا در آمده است. مردم این کشور اما بر این باورند که این سیاست‌ها فشار بحران را تنها بر دوش ملت تحمیل می‌کند و دولت به جای آنکه به فکر مردم باشد به فکر بازارهای اقتصادی است.

تظاهرات‌کنندگان خواهان شغل، استانداردهای بهتر زندگی، سیستم عادلانه‌تر دموکراسی و اعمال تغییرات در برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت سوسیالیست این کشور هستند.

شاهدان عینی تعداد معترضان در میدان اصلی مادرید را دست کم ۲۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند. به گزارش رویترز، پیش از این نگرانی‌هایی در مورد حضور نیروهای پلیس برای سرکوب معترضان وجود داشت، اما حزب سوسیالیست حاکم اعلام کرد که برای پایان این تظاهرات‌ها از خشونت استفاده نخواهد کرد.

آلفردو پرز روبالکابا، وزیر کشور اسپانیا گفت: برای حل این مشکل نباید از خشونت استفاده کرد چون ممکن است مشکل دیگری ایجاد شود. تحلیل‌گران معتقدند که حضور نیروهای پلیس و سرکوب احتمالی این تظاهرات مسالمت‌آمیز تظاهرات‌کنندگان در اسپانیا برای سوسیالیست‌ها می‌تواند پیامد بسیار بدی در پی داشته باشد.

معترضان همچنین به شدت از سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت انتقاد کردند. آنها از مردم اسپانیا خواستند تا در انتخابات محلی در این کشور که قرار است امروز (یکشنبه) برگزار شود شرکت نکنند. مردم اسپانیا قرار است در انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها شرکت کنند.

به رغم خروج اسپانیا از رکود اقتصادی‌، دولت این کشور نتوانسته است نرخ بیکاری بالا را مهار کند. معترضان در این تظاهرات فریاد می‌زدند «اتحاد مردم را نمی توان شکست داد». در این تظاهرات برخی از معترضان دست‌هایشان را به نشانه اعتراض بلند کرده بودند و بر روی دهانشان چسب زده بودند.

خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا که نتوانسته است نرخ بیکاری ‌٣/٢١ درصدی اسپانیا را مهار کند، اعلام کرد که به این معترضان احترام می‌گذارد. نرخ بیکاری اسپانیا در حال حاضر بالاترین آمار در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. بیش از ۹/۴ میلیون نفر در این کشور بیکار هستند. معترضان همچنین خواستار اعمال اصلاحات سیاسی و ریشه‌کنی فساد مالی در این کشور شدند. خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا با تظاهرات‌کنندگان احساس همدردی کرده است.

او گفته است:«وظیفه من، گوش کردن است و تلاش برای دادن پاسخی از سوی دولت تا ما بتوانیم وضعیت اقتصادی و استخدامی را هر چه زودتر بهبود بخشیم.»

انتظار می رود حزب سوسیالیست در انتخابات محلی و منطقه‌ای روز یکشنبه، نتایج خوبی به دست نیاورد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سوسیالیست‌ها در این انتخابات محلی با شکست مهلکی روبه‌رو شوند و به گفته کارشناسان نتیجه این انتخابات فرصتی را برای انتقام‌گیری مردم اسپانیا از دولت فراهم کرده است.

بیش از ‌٣٤ میلیون تن از مردم اسپانیا در این انتخابات واجد شرایط رای دادن هستند و قرار است ‌٨١١٦ شهردار،‌ ‌٦٨٤٠٠ عضو شورای شهر ‌ و ‌٨٢٤ عضو پارلمان منطقه‌ای انتخاب کنند.

در نظرسنجی‌های روزنامه‌های ال‌پائیس و ال‌موندو مشخص شده است که سوسیالیست‌ها کنترل اکثر مقرهای سیاسی در بارسلون‌، سویل و یکسری مناطق مهم دیگر را از دست خواهند داد.