گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت به دلیل نگرانی از بدهی منطقه یورو دچار کاهش شدند. این درحالی بود که پس از چشم‌انداز ضعیف درآمدی شرکت گپ، ارزش سهام شرکت‌های خرده‌فروشی تنزل کرد. ارزش سهام شرکت‌های گپ و آیروپوستال بیش از ۱۴ درصد سقوط کرد، زیرا این شرکت‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد خام و افت فروش، پیش‌بینی سود خود را برای سال جاری کاهش دادند.

نتایج درآمدی شرکت گپ موجب کاهش ارزش سهام دیگر شرکت‌های پوشاک شد. شرکت‌های پوشاک از افزایش قیمت پنبه و بی‌میلی خریداران برای خرج کردن لطمه دیده‌اند. ارزش سهام شرکت‌های پولو و جی‌سی پنی ۴ درصد کاهش یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۸/۹۳ واحد یا ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۴/۱۲۵۱۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳۳/۱۰ واحد یا ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۷/۱۳۳۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۹۹/۱۹ واحد یا ۷/۰ درصد افت کرد و به ۳۲/۲۸۰۳ واحد رسید. در هفته منتهی به ۲۰ مه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۰ درصد، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳/۰ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۹/۰ درصد سقوط کرد.

از زمان کاهش وال‌استریت در ۴ مه که به دلیل سقوط قیمت نفت رخ داد، تاکنون شاخص‌ها در محدوده نسبتا اندکی معامله شده‌اند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز طی دو روز ۲۰۰ واحد کاهش داشته است. ماه مه به طور سنتی ماه پررونقی برای بازارسهام به شمار نمی‌رود. در این ماه فصل درآمدی شرکت‌ها به طور رسمی به پایان می‌رسد و اخبار اقتصادی اندک است، بنابراین معامله‌گران تمایلی به خرید و فروش سهام ندارند. افزایش ارزش دلار نیز به بازارسهام لطمه زد. پس از آن که آژانس رتبه‌بندی فیچ رتبه اعتباری یونان را سه درجه کاهش داد و به سطح بی‌ارزش رساند، ارزش دلار دربرابر یورو افزایش یافت. این کاهش رتبه همچنین به نگرانی‌ها درمورد بحران بدهی اروپا دامن زد.

در ماه‌های اخیر، با افزایش ارزش دلار دربرابر یورو، بازارسهام دچار کاهش شده است، زیرا افزایش ارزش دلار نشان‌دهنده آن است که کشورهای اروپایی هنوز برای مهار بدهی‌هایشان با مشکل مواجه هستند. کوئنسی کراسپی، کارشناس ارشد بازار از مرکز پردنشال فایننشال می‌گوید: «افزایش ارزش دلار و رشد بازارسهام می‌تواند همزمان رخ دهد، اما این موضوع زمانی که آمار اقتصادی ضعیف است اتفاق نمی‌افتد. افزایش ارزش دلار در اثر کاهش ارز یورو بوده است نه به دلیل آمار مثبت اقتصادی آمریکا».

روز جمعه در بورس نیویورک به ازای هر سهمی که افزایش یافت، دو سهم دچار کاهش شد و حجم کل معاملات به ۶/۳ میلیارد سهم رسید.