گروه بین‌الملل- پس از شکست مذاکرات مقامات تجاری آمریکا و کره جنوبی به منظور امضای قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور، موفقیت مذاکرات تجارت آزاد کره و آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. آخرین دور مذاکرات دوجانبه کره جنوبی و آمریکا به منظور امضای معاهده تجارت آزاد که از چند روز پیش در سئول آغاز شده بود، به شکست انجامید،‌ اما دو کشور موافقت کردند این مذاکرات دو روز دیگر تمدید شود.

در پایان مذاکرات هیات نمایندگی تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ساعت ۷ صبح اول آوریل پایان مهلت زمانی کنگره به دولت بوش برای اتمام مذاکرات تجارت آزاد با دولت کره است و هیات تجاری آمریکا باید تا پایان روز کاری شنبه نتایج مذاکرات تجارت آزاد با کره جنوبی را به اطلاع کنگره برساند.

یک سخنگوی هیئت مذاکره کننده آمریکا پس از پایان مذاکرات گفت: مذاکرات به نحو مطلوبی پیش نمی‌رود و اگر این گفت‌وگوها در ساعات آینده به سرانجام نرسد، به احتمال فراوان مذاکرات تجارت آزاد دو کشور عقیم خواهد ماند.

«شین جی یون» مذاکره کننده ارشد کره‌ای نیز پس از پایان مذاکرات، اظهار داشت: مذاکرات موفقی نداشتیم و باید بیشتر منتظر بمانیم و در بخش‌های کشاورزی، خودرو و بانکی دو طرف حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند.

«جرج دبلیو بوش» و «رو مو هیون» روسای جمهور دو کشور روز پنج‌شنبه در گفتگوی تلفنی با یکدیگر بر تسریع در اتمام مذاکرات تجارت آزاد تاکید کردند و از مذاکره‌کنندگان خواستند با حداکثر انعطاف مذاکرات را به اتمام برسانند.

با این وجود، سخنگوی دولت کره اعلام کرد: سئول به هیچ وجه نسبت به امضای معاهده تجارت آزاد با آمریکا که در آن منافع کره به طور کامل دیده نشده باشد و پیمان سطح پایینی باشد، اقدام نخواهد کرد.

از سوی دیگر، دولت بوش نیز تحت فشار دموکرات‌های کنگره قرار دارد. نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر دموکرات‌های ارشد کنگره در نامه‌ای که روز چهارشنبه به سوزان شواب نماینده ارشد تجاری آمریکا ارسال داشتند، مذاکرات دوجانبه تجارت آزاد آمریکا با کره را یک مذاکره یک‌طرفه در جهت منافع سئول اعلام کردند.

در صورت توافق دو کشور برای عقد قرارداد تجارت آزاد، آمریکا به چهارمین شریک تجاری کره جنوبی تبدیل می‌شود که پس از شیلی، سنگاپور و آسه‌آن با این کشور معاهده تجارت آزاد امضا کرده است.

این معاهده همچنین کره جنوبی را به بزرگترین شریک تجاری آمریکا مبدل می‌سازد که در ۱۳ سال اخیر با آمریکا معاهده تجارت آزاد منعقد ساخته است. آمریکا در سال ۱۹۹۴ با کانادا و مکزیک معاهده تجارت آزاد آمریکا شمالی موسوم به نفتا را منعقد ساخت.

پس از توافق نمایندگان تجاری دو کشور در مذاکرات تجارت آزاد، این قرارداد باید به تایید شورای ملی کره جنوبی و کنگره آمریکا برسد و پس از آن روسای جمهور دو کشور متن قرارداد معاهده تجارت آزاد را امضا خواهند کرد.

مذاکرات تجارت آزاد سئول با واشنگتن، که از ۱۰ ماه پیش آغاز شد، با موج مخالفت کشاورزان کره‌ای مواجه شده اما تولیدکنندگان و صنعتگران این کشور رویکرد مثبتی به آن نشان‌ داده‌اند. در چند روز اخیر، ده‌ها هزار تن از کارگران و کشاورزان کره‌ای در اطراف محل مذاکرات دست به اعتراض و راهپیمایی زده‌اند.

حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای پلیس کره نیز در اطراف محل برپایی مذاکرات حضور یافته‌اند تا از بروز خشونت از سوی معترضین جلوگیری کنند.

پس از ۴۲۲ روز مذاکرات سخت و فشرده، دولت «رو مو هیون»، رییس جمهوری کره به دنبال نهایی کردن پیمان تجارت آزاد با آمریکا است که در صورت تحقق، به یکی از بزرگترین موفقیت‌های وی تبدیل خواهد شد.

دولت کره قصد دارد با یک بسته حمایتی، از کشاورزان و دیگر افرادی که در اثر انعقاد معاهده تجارت آزاد با آمریکا،‌ آسیب خواهند دید،‌ حمایت کند.

با انعقاد معاده تجارت آزاد میان سئول و واشنگتن، موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای میان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و یازدهمین اقتصاد دنیا زدوده خواهد شد. مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی به ۷۴میلیارد دلار رسید که با امضای قرارداد فوق، سالانه ۲۰‌درصد رشد خواهد یافت.