احمد پاکزاد- وزیر دارایی آلمان پیتر اشتاین بروک در نشست سران گروه هشت اظهار داشت که تصمیم بانک مرکزی چین برای افزایش سطح انعطاف‌پذیری یوان برای رشد اقتصاد جهانی خوشایند است. هر چند وزیر دارایی آلمان به‌طور مستقیم اظهار نظری نسبت به ارزش یوان نکرد، اما اشاره داشت که حرکت بانک مرکزی چین در راستای گسترش نوسان روزانه یوان گام مثبتی برای کاهش سرعت است. رشد اقتصادی چین در پی افزایش نرخ یورو در برابر بن طی هفته‌های اخیر وزیر دارایی آلمان اظهار داشت که این امر جای نگرانی ندارد. پیتر اشتاین بروک بیان داشت که افزایش برابری یورو در برابر ین موضوعی نیست که در نشست گروه هشت بدان پرداخته شود.

بخشی از افزایش برابری یورو در برابر ین می‌توان نتیجه انتظارات مربوط به افزایش نرخ بهره در منطقه یورو باشد. بر این اساس معامله‌گران ارزهای پربازده همچون یورو را خریداری می‌کنند و در برابر آن ین که ارز کم بازده محسوب می‌شود را به فروش می‌رسانند.

وزیر دارایی آلمان نسبت به نرخ مبادله ارزها اظهارنظری نکرد و اشاره داشت که ارزها در واکنش نسبت به گفت‌وگوها و بحث‌های رسمی گروه هشت تغییر نخواهند یافت.

وی تصریح و تاکید کرد که دیدگاه گروه ۸ یا گروه هفت آن است که نرخ ارزها باید از طریق سازوکار بازارها تعیین شود.

وزیر دارایی آمریکا هنری پاولسون از چین خواسته است که نظام ارزی خود را بازسازی کند. وی استدلال می‌کند که یوان به صورت تصنعی و دستوری در برابر دلار پایین نگهداشته شده و این امر می‌تواند افزایش کسری حساب جاری چین در برابر ایالات متحده را در پی داشته باشد.

در کنار انعطاف‌پذیری یوان روز جمعه ۱۸ می ۲۰۰۷ بانک مرکزی چین از افزایش ۲۷/۰درصدی نرخ بهره خبر داد. افزایش نرخ بهره چین از سوی تحلیلگران برای اقتصاد ژاپن مثبت ارزیابی شده و می‌توان انتظار داشت که در سه ماه سوم سال ۲۰۰۷ نرخ بهره ژاپن به سطح ۷۵/۰درصد برسد.

گسترش نوسان روزانه یوان در برابر دلار از سطح ۳/۰درصد به ۵/۰درصد و همچنین افزایش نرخ بهره توسط بانک چین نشانه‌هایی مبنی بر تغییرات در نظام ارزی چین محسوب می‌شود. این امر بر اقتصاد آمریکا و ژاپن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. ژاپنی‌ها از این بابت خشنود خواهند شد چرا که قدرت گرفتن یوان می‌تواند صحنه رقابتی کالاهای چینی را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین تقویت یوان می‌تواند به بهتر شدن کسری تجاری چین با آمریکا منجر شود.

در حالی که سران کشورهای صنعتی ماه آینده اجلاس خود در برلین آلمان را برگزار می‌کنند، وضعیت چین در حال و آینده اقتصاد جهانی به شدت بر این اجلاس سایه افکنده است. یکی از دستورات این نشست بررسی روند رشد سالم اقتصادی در جهان است.

وزیران دارایی عضو گروه هشت که این هفته اجلاس مقدماتی نشست سران را برگزار کردند در این نشست خواهان توجه بیشتر به چین و رشد اقتصادی این کشور شدند. چین در سه ماه اول امسال رشداقتصادی فراتر از ۱۱درصد را تجربه کرد. این رشداقتصادی اکنون نگرانی‌هایی را برای کشورهای صنعتی ایجاد کرده است و آنها عقیده دارنده که این رشداقتصادی می‌تواند باعث عدم توازن اقتصادی در جهان شود.

وزیران دارایی هشت کشور صنعتی در پایان نشست خود خواستار بررسی رشد اقتصادی چین شدند و گفتند که باید مشخص شود این رشداقتصادی به صلاح آینده جهان است یا خیر؟‌همچنین چین اکنون در حال گسترش دامنه نفوذ خود در کشورهای آفریقایی از طریق پرداخت وام‌های کم‌بهره و یا بلاعوض است.

وزرای دارایی گروه هشت اکنون خواستار توجه بیشتر چین به چگونگی مصرف این وام‌ها شده‌اند. پیتراشتاین بروک، وزیر دارایی آلمان در حاشیه این اجلاس گفت: چین باید از چگونگی هزینه شدن این وام‌ها اطمینان حاصل کند چرا که پرداخت بی‌رویه این پول‌ها می‌تواند اقتصاد کشورهای آفریقایی را با مشکل روبه‌رو کند.

همچنین وضعیت تجاری چین در عرصه بین‌المللی نیز از موضوعاتی است که سران گروه هشت در مورد آن سخن خواهند گرفت. این مساله یکی از عوامل مهم در افزایش رشد اقتصادی چین است. میزان صادرات چین روز به روز افزایش پیدا کرده و این در حالی است که دیگر کشورها به خصوص کشورهای صنعتی و در راس آنها ایالات‌متحده قدرت صادراتی خود به چین را از دست می‌دهند. این مساله نارضایتی کشورهای صنعتی را به دنبال داشته است. آنها عقیده دارند که چین با پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ ارز باعث افزایش توان صادراتی شده است.

چین روز شنبه در آستانه اجلاس سران جی هشت اندکی نرخ یوان را افزایش داد تا از فشار این کشورها بکاهد. این اقدام چین با استقبال وزیران دارایی هشت کشور صنعتی روبه‌رو شد.