بیش از 40درصد زنان عرب بی‌سوادند

گروه بین‌الملل- اجلاس منطقه‌ای مجمع جهانی اقتصاد به منظور بررسی شرایط اقتصادی کشورهای عرب خاورمیانه در امان پایتخت اردن برگزار شد. مجمع جهانی اقتصاد که مرکز آن در دادوس سوئیس قرار دارد همه ساله اجلاس‌های ویژه‌ای را در نقاط جذاب اقتصادی جهان یا کشورهایی که پیشرفت‌های محسوسی را در اصلاحات اقتصادی دارند برگزار می‌کند. آخرین اجلاس از این دست به منظور بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای عرب خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس برگزار شد که در آن سران و شخصیت‌های اقتصادی جهان عرب حضور داشتند. یکی از نکاتی که در این اجلاس به آن اشاره شد، ضعف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی در کشورهای عربی بود. کارشناسان با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی در این کشورها به خصوص کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نسبت افزایش هزینه شدن این پول‌ها در زیرساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی را ناکافی دانستند. این موضوع در آینده می‌تواند اثرات منفی بر رشد اقتصادی و توسعه این کشورها داشته باشد.

شیخ محمدبن راشد آل مکتوم میردوبی در این اجلاس از گسترش تلاش‌ها برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی در این امیرنشین خبر داد. امیر دوبی در ادامه افزود: در آینده ۱۰میلیارد دلار از سوی امارات متحده عربی برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و همچنین تشکیل یک مرکز مطالعات اجتماعی در خاورمیانه هزینه خواهد شد.

شیخ مکتوم با اشاره به این مساله که هم‌اکنون بیش از ۴۰درصد زنان جهان عرب سواد خواندن و نوشتن ندارند، گفت:‌ لزوم گسترش آموزش‌های اولیه اکنون بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران اشتغال در دنیای عرب گفت: به نظر می‌رسد نوعی بحران اشتغال در کمین دنیای عرب است و ما باید خود را برای مبارزه و غلبه بر این بحران آماده کنیم.

هم‌اکنون کشورهای عربی نیازمند ۱۵ میلیون شغل هستند و این در شرایطی است که هرساله این نیاز افزایش پیدا می‌کند. براساس آمار‌های رسمی در ۲۰سال آینده جهان عرب بین ۷۴ تا ۸۵میلیون شغل نیاز دارد. ما نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقتصادی هستیم تا بتوانیم این تعداد شغل را تامین کنیم.

شیخ راشد آل مکتوم در ادامه اظهار امیدواری کرد که افزایش سطح آموزش و تحقیقات در نهایت به توسعه هرچه بیشتر کشورهای عربی منجر شود. وی از تمامی سران عرب درخواست کرد تا به امارات پیوسته و آینده بهتری را برای اعراب رقم بزنند. کارشناسان در این اجلاس به فاصله گرفتن کشورهای عربی از دیگر کشورهای جهان به خصوص کشورهای پیشرفته اشاره کردند و اعلام کردند که اعراب نتوانسته‌اند از درآمدهای گسترده خود در راستای توسعه مطلوب اقتصادی بهره بگیرند. توسعه نیروی انسانی یکی از محور‌هایی است که در کشورهای عربی خاورمیانه کمتر به آنها توجه شده است. راه‌اندازی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی علوم انسانی و اجتماعی در این کشورها می‌تواند تا حد بسیار زیادی از اتلاف منابع انسانی در این کشورها جلوگیری کند.

هم‌اکنون بخش اصلی و عمده نیروی کار کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را مهاجران تشکیل می‌دهند. این مساله در بلندمدت می‌تواند به زیان این کشورها تمام شود.