افول در توکیو

گروه بین‌الملل- بازار سهام توکیو، پس از وال‌استریت ایالات متحده، بزرگ‌ترین بازار سهام جهان به شمار می‌رود. اما امسال این دومین بازار سهام جهان افول چشمگیری را تجربه کرده است. بازار سهام توکیو همواره تحت‌تاثیر وال‌استریت و نیز اقتصاد ایالات متحده است. بنابراین، رونق وال‌استریت همواره می‌تواند حتی در نبود هیچ عامل و انگیزه اقتصادی، به رشد شاخص سهام نیکی کمک کند. اما با اینکه وال استریت در این ماه‌ها و روزها، بر اسب شانس سوار است و شاخص سهالم مرغوب داوجونز هر روز رکورد می‌شکند، شاخص نیکی عقب‌مانده است و در لابه‌لای تردیدها و ابهامات اقتصادی روزها را به کندی سپری می‌کند.

عوامل مختلفی بر بازار سهام تاثیر می‌گذارند که جریان اقتصادی کشور از مهم‌ترین آن عوامل است. برای بازار سهام توکیو، اقتصاد ایالات متحده و آنچه در وال‌استریت می‌گذرد هم حائز اهمیت است، زیرا ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار صادرات ژاپن است.

بنابراین رونق اقتصادی این بازار و قوت دلار حیاتی است. اما به نظر می‌رسد با توجه به رونق این روزهای وال استریت و حتی افزایش ارزش دلار بازار سهام توکیو و شاخص نیکی افول نشان می‌دهد. تحلیلگران دلیل این افول را اخبار منفی اقتصادی و از جمله کاهش درآمد و کمپانی‌ها در این کشور می‌دانند. شاید هم فعال شدن بازارهای سهام مجاور، توکیو از جذابیت توکیو کاسته است.

مقایسه‌ای از وضعیت بازار سهام توکیو، اختلاف میان روزهای رونق دیروز و کسادی امروز را نشان می‌دهد. در دهه ۸۰ توکیو بیش از یک‌سوم سهام جهان را در خود جای داده بود و حالا کمتر از یک‌دهم. همچنین میزان دست به دست شدن سهام در توکیو کمتر از همه بازارهای مهم سهام در جهان است. کمپانی‌های مهم چینی ترجیح می‌دهند در هنک‌کنگ فعالیت کنند و فقط یکی از آنها ذیل شاخص نیکی فهرست شده است. تعداد شرکت‌های خارجی در بازار سهام توکیو از ۱۲۷ در ۱۹۹۱ به ۲۶ کمپانی در سال ۲۰۰۶ کاهش نیافته است.