تلاش سران برای جلوگیری از شروع جنگ سرد دوم

خبرگزاری فارس - رهبران روسیه و آمریکا که ظرف ماه‌ جاری دو بار با یکدیگر ملاقات خواهند داشت تلاش می‌کنند به رفع مشکلات حاد بوجود آمده در روابط دو کشور بپردازند که برخی کارشناسان از آن به عنوان «جنگ سرد دوم» یاد می‌کنند.

ولادیمیر پوتین و جورج بوش، ابتدا هفته‌آتی در جریان برگزاری نشست سران «گروه هشت» در هایلیگن دام آلمان که قرار است ۸-۶ ماه ژوئن برگزار شود، با یکدیگر ملاقاتی داشته و سپس در ماه جولای نیز طی سفر ولادیمیر پوتین به‌ایالات متحده، رهبران دو کشور در مزرعه شخصی بوش در ایالت تگزاس نشستی خواهند داشت. در جریان این مذاکرات روسای‌جمهور روسیه و آمریکا به بررسی مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، سیستم دفاع ضد موشکی و سایر موضوعات مهم بین‌المللی خواهند پرداخت. به نوشته‌ این روزنامه،‌ اهمیت این دیدارها از آن جهت است که به عقیده کارشناسان مسائل سیاسی، روابط دو کشور در شرایط کنونی تحت‌تاثیر شدید اختلاف‌نظرات جدی مسکو و واشنگتن قرار دارد و یک جنگ سرد تازه در روابط مسکو- واشنگتن بوجود آمده است.

اختلاف‌نظر بین روسیه و ایالات متحده حتی در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هشت در پوتسدام آلمان نیز به وضوح دیده می‌شد. سرگئی لاوروف و کاندولیزا رایس هر یک اظهارات تندی در انتقاد از طرف مقابل داشتند و تمایلی برای پنهان داشتن این اختلافات نداشتند.

آنچه بیش از همه به روابط سیاسی آمریکا و روسیه صدمه زده است بحث استقرار موشک‌های ضدموشک بالستیک ایالات متحده در خاک لهستان است. مقامات آمریکایی عنوان کردند که این طرح را برای مقابله احتمالی با حملات موشکی کره شمالی و ایران انجام خواهند داد. این در حالی است که موشک‌های بالستیک کره شمالی میان برد بوده و ایران نیز هیچگونه موشک بالستیکی در اختیار ندارد. مقامات کرملین با استناد به این مستندات، دلایل کاخ سفید را برای استقرار سپر موشکی در لهستان مردود می‌دانند.

پوتین چندی پیش در دیدار با رییس‌جمهور یونان بار دیگر آمریکا را به طور ضمنی به حرکت به سوی یک جهان تک قطبی متهم کرد.

در همین حال دیروز اعلام شد، آمریکا و روسیه نصب تجهیزات ردیاب رادیواکتیو در ۳۵۰‌گذرگاه مرزی روسیه را برای جلوگیری از قاچاق مواد هسته‌ای تسریع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین شین‌هوا، «ویل توبی» یکی از مقامات مسوول در امور منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در وزارت انرژی آمریکا با اشاره به این همکاری هسته‌ای اعلام کرد: «این یک گام عمده در مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌ای در روسیه است.»

توبی این اقدام مشترک مسکو و واشنگتن را برای مبارزه با تهدید گسترش سلاح‌های هسته‌ای به عنوان نکته روشن در همکار‌های دو کشور توصیف کرد.

این بحث در زمانی مطرح می‌شود که روابط دو کشور به خاطر اصرار واشنگتن به استقرار طرح سپر موشکی در اروپای مرکزی واکنش شدید روسیه را به همراه داشته و کرملین از آن به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود یاد کرده است. روسیه بیش از ۴۸۰‌مورد از قاچاق مواد رادیواکتیو و هسته‌ای را گزارش داده است.