سیاست پولی چین برای آسیا خطرناک است

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، سیاست انعطاف‌پذیری محدود یوآن باعث می‌شود تا اقتصادهای آسیایی نتوانند پول خود را تقویت کنند و ذخایر هنگفت ارزی داشته باشند که خود به رشد منطقه‌ای آسیب می‌رساند.

به گزارش رویتر، دیوید بارتون،‌ مدیر بخش آسیا، پاسیفیک صندوق بین‌المللی پول گفت، چین باید انعطاف‌پذیری یوآن را تسریع کند، چرا که در غیر این صورت کشورهای منطقه با بحران ذخایر اعتباری و ارزی مواجه خواهند شد. راه از بین بردن این بحران و نیز کاهش خطر سیل سرمایه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری به این منطقه می‌آیند، این است که چین اجازه دهد تا ارزش یوآن به کلی در بازار ارز تعیین شود. اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول در گزارش تحقیقی خود آورده است که انعطاف‌ ناپذیری یوآن، کشورهای منطقه را محدود می‌کند و مانع از آن می‌شود تا این کشورها ارزش پول خود را تقویت کنند. این موضوع باعث گستردگی و فزونی‌ ذخایر ارزی آنها می‌شود و مشکلات جدی را برای مدیریت پولی و مالی این کشورها ایجاد می‌کند.

وی‌گفت: چین هم مانند سایر کشورهای منطقه شدیداً وابسته به صادرات به عنوان موتور رشد اقتصادی است علاوه بر این همچنان که سرمایه‌گذاری در چین رو به رشد است، پس‌انداز رشد سریعتری دارد که خود موجب مصرف محدود می‌شود و می‌تواند بر پیشرفت اقتصادی چین تاثیر مهمی بگذارد. رشد اقتصادی متعادل زمانی است که مصرف پا به پای عرضه پیش رود، انباشت پول در بانک‌ها، چنین را با مشکل مالی بزرگی مواجه خواهد ساخت.

بارتون در ادامه گفت، بنابراین چنین احتیاج دارد تا از تکیه خود بر رشد سریع سرمایه‌گذاری و صادرات بکاهد و مصرف را ترویج و ترغیب کند علاوه بر این چین باید به سیاسی انعطاف‌پذیری یوآن سرعت بخشد تا به کشورهای منطقه امکان مدیریت مالی و پولی بدهد. بارتون گفت، اصلاحات اجتماعی در حال حاضر برای چین به منظور تقویت مصرف ضروری است.وی گفت: ده سال قبل، آسیا درست با چنین بحرانی مواجه شد. ریشه آن بحران، اساسا در بخش شرکتی و مالی بود. در آن روزها هم این بخش آسیا، نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کرد. بنابراین برای اجتناب از بروز چنین بحرانی، لازم است چین علاوه‌بر سرعت بخشیدن به سیاست انعطاف‌پذیری یوآن، برنامه‌های داخلی تدوین کند و در بخش‌های امنیت اجتماعی مانند بهداشت، آموزش و تفریحات سرمایه‌گذاری کند تا مصرف را تقویت کند و پول مردم را از صندوق‌های بانک خارج کند و در جریان اقتصاد قرار دهد.

به اعتقاد بارتون، مصرف‌کنندگان مهم‌ترین جزو اقتصاد و اصلی‌ترین بخش اقتصاد هستند و چین باید برای افزایش تقاضای داخلی تلاش کند تا به رشد اقتصادی متعادل و پایداری دست پیدا کند.

وی گفت: مهم‌ترین خطری که در حال حاضر چین و اقتصادهای منطقه را تهدید می‌کند، رشد نامتعادل اقتصادی ناشی از اتکای بیش از حد به صادرات است.