جادوی سینما در نیوزلند

گروه بین‌الملل- از نیمه دوم قرن بیستم، سینما به تدریج به محلی برای گذراندن اوقات فراغت و وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی تبدیل شد. کمپانی‌های فیلم‌سازی برای کشاندن مردم به سینما، تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و تمهیدات مختلف را از نحوه ساخت سالن سینما تا تولید نوع فیلم به کار بردند.

به این ترتیب، نه تنها سالن‌های سینما باید مجهز می‌بودند تا خیل مشتریان که ساعاتی را که در آنجا می‌گذرانند، راحت باشند و تصمیم بگیرند یک بار به سینما بروند بلکه نوع فیلم‌ها باید چنان سلایق همه مردم را پوشش می‌داد که سالن‌های چندهزار نفره را پر می‌کرد. داستان از نمایش دو فیلم با یک بلیط آغاز شد. فیلم‌ها به نحوی ساخته می‌شدند که تماشاگران از هر طبقه‌ای می‌توانستند خود را برای لحظاتی جای هنرپیشه‌ها بگذارند و طعم خوش اتفافات باور نکردنی و جابجایی‌های معجزه‌وار را در جایگاه‌های اجتماعی مزه‌مزه کنند. جادوی سینما سرانجام سینه چاکانی یافت که دیدن فیلم مانند نان شب برای آنها واجب بود.

اکنون سینما نه تنها وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی است که محملی برای فرهنگ‌سازی و انتقال اندیشه‌ها و ارزش‌ها هم به شمار می‌رود. بنابراین هم اوقات فراغت مردم را پر می‌کند و هم مانند کتاب فرصتی برای تفکر و اندیشه به سینماروها می‌دهد. هم اقتصاد است و هم فرهنگ.

بر اساس آخرین گزارش و بررسی مجله اکونومیست مردم نیوزلند بیش از دیگر ملل جهان به سینما می‌روند. تقریبا در طول یک سال یک نیوزلندی با پاکت‌های پاپ‌کورن هشت بار به سینما می‌رود. استرالیایی‌‌ها در مرتبه دوم قرار دارند و آمریکایی‌ها که به هالیوود، بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی جهان مفتخر هستند، سومین ملتی هستند که شیفته این صفحه نقره‌ای هستند. از این رو که ایالات متحده یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان و مردم از ابزار و وسایل متنوعی برای گذراندن اوقات فراغت بهره‌مندند، پس نمی‌توان معیار خاصی برای این طبقه‌بندی ارائه داد.

و اما هندی‌ها که صنعت فیلم‌سازی بالیوودشان پس از هالیوود در مرتبه دوم قرار دارد در سال ۲۰۰۵، بیشتر از مردم سال نقاط جهان به سینما رفته‌اند اما نرخ دیدن فیلم برای هر نفر ۵/۱فیلم بوده است. در سال ۲۰۰۶، حدود ۶/۱میلیارد نفر هندی به سینما رفته‌اند.