گروه بین‌الملل- وزیر اتحاد دوکره در کره‌جنوبی دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که از اظهاراتش در خصوص آماده‌سازی کره‌شمالی برای انجام چهارمین آزمایش اتمی سوءتعبیر شده است وزارت دفاع کره‌جنوبی نیز احتمال آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را بعید دانست. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریو کیل جائی، وزیر اتحاد دو کره به قانونگذاران این کشور در پارلمان گفته بود که کره‌شمالی در حال آماده‌سازی برای انجام یک آزمایش دیگر اتمی است.

با این وجود وی بعدا به قانونگذاران گفت به یاد نمی‌آورد که چه اظهاراتی را بیان کرده و منظورش از بیان صحبت‌ها در جلسه پارلمان؛ آماده‌ شدن پیونگ یانگ برای انجام این آزمایش نبوده است.

پس از اظهارات اولیه وزیر اتحاد دو کره سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که فعالیت‌های انسانی و تسلیحاتی در سایتی واقع در شمال شرق کره‌شمالی در حال انجام هستند، اما به نظر نمی‌رسد که غیرمعمول باشند و به همین دلیل آزمایش اتمی در شرف انجام نیست.

این مقام مسوول همچنین اعلام کرد: در صورتی که پیونگ یانگ تصمیم بگیرد چنین کاری انجام دهد آزمایش اتمی را در هر زمان صورت می‌دهد.

سئول اعلام کرد که کره‌شمالی دو تونل را برای انجام یک آزمایش اتمی آماده کرده است اما تنها از یکی از آنها در ۱۲ فوریه سال جاری میلادی استفاده کرد.

شایعاتی درباره احتمال انجام آزمایش موشکی کره‌شمالی تا روز چهارشنبه اعلام شده است.

از سوی دیگر، سناتورهای آمریکایی روز یکشنبه از چین خواستند تا فشار بیشتری بر کره‌شمالی که اخیرا موضع بسیار خصمانه‌ای در قبال آمریکا اتخاذ کرده است، وارد کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه

واشنگتن پست، جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا در برنامه خبری شبکه CBS گفت: چین کلید حل این مساله را در دست دارد.

مک کین افزود: «چین می‌تواند اگر بخواهد روابط اقتصادی‌اش با کره‌شمالی را قطع کند. رفتار چین بسیار مایوس‌کننده است چه در زمینه امنیت مجازی، چه درخصوص رویارویی در دریای چین جنوبی و چه در شکستش برای ممانعت از آنچه می‌تواند وضعیتی فاجعه‌بار باشد.»

قانونگذاران آمریکایی نیز روز یکشنبه گفتند، چین با وجود بحران رو به افزایشی که می‌تواند درگیری‌های مسلحانه به راه بیندازد، نتوانسته است از نفوذ خود برای متوقف کردن لفاظی‌های جنگ طلبانه کره‌شمالی علیه آمریکا و کره‌جنوبی استفاده کند.

این در شرایطی است که چین روز یکشنبه از اقدامات کره‌شمالی ابراز نگرانی کرد و در سرزنشی آشکار خطاب به کره‌شمالی در خصوص «ایجاد مشکل» در نزدیکی مرزهای خود هشدار داد. رهبران چین نیز علیه گفته‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه اظهار نظر کردند.

در همین شرایط «دن فایفر»، مشاور ارشد کاخ سفید نیز در برنامه‌ای در شبکه ABC گفت: کره‌شمالی در حال دنبال کردن الگویی دیرینه از «اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های

ستیزه جویانه» است.

وی افزود: «کلید در اینجا این است که کره‌شمالی اقداماتش را متوقف کند، وظایف بین‌المللی خود را انجام دهد و خود را در وضعیتی قرار دهد که بتواند به آنچه هدفش است، یعنی پیشرفت اقتصادی برسد.»

کره‌شمالی بارها آمریکا و کره‌جنوبی را تهدید به جنگ کرده است، چیزی که تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی آن را تلاش برای امتیازگیری از جامعه جهانی می‌دانند.

این در شرایطی است که به گزارش یورو نیوز، دیروز کره‌جنوبی اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد همسایه شمالی این کشور برای چهارمین آزمایش هسته‌ای خود در آینده نزدیک آماده شده باشد.

کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد: «ما همه در خصوص احتمال پرتاب موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی آگاهیم و به همین دلیل با ایالات متحده آمریکا به دقت تحرکات این کشور را زیر نظر داریم.»

تهدید نظامی پیونگ یانگ پس از آن افزایش یافت که درپی آزمایش هسته‌ای دوازدهم فوریه، سازمان ملل متحد تحریم‌هایی تازه را علیه این دولت در نظر گفت.

در پی بالاگرفتن تنش میان دو کشور کیم یانگ جون، رییس کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌جنوبی نیز گفته است که احتمال دارد کارگران را از منطقه صنعتی مرزی در شمال این کشور فراخواند و تمامی فعالیت‌ها به طور موقت تعطیل شود.

پس از اعلام آماده‌باش پیونگ یانگ برای هدف قراردادن پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در کره‌جنوبی، نگرانی در جامعه این کشور افزایش یافته است.