هوگو چاوز: فیدل در راه «اوپک» است

گروه بین‌الملل - آیا کوبا هم صاحب نفت می‌شود؟ این سوالی است که اگر پاسخ مثبت به آن داده شود، به سال‌ها مخالفت کوبا با انرژی‌گران و قیمت بالای نفت پایان داده می‌شود. هوگو چاوز نخستین کسی است که پیشنهاد تولید نفت در کوبا را مطرح کرد.

کوبا مدت‌ها است که مقدار اندکی نفت نامرغوب تولید می‌کند، اما این تولید به آن اندازه نیست که کوبا را کشور تولیدکننده و صادرکننده نفت به حساب آوریم. اما اکنون مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد که کوبا می‌تواند در عمق بسیار زیاد آب‌های خود به نفت قابل استخراج و صادرات دست پیدا کند. این خبر که بیش از همه چاوز را شادمان کرده است، باعث خواهد شد تا کوبا نیز به جمع صادرکنندگان اوپک بپیوندد. هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا در جریان اجلاس گروه۱۵ در کوبا با اشاره به این مساله گفت: در صورتی که کوبا بتواند نفت صادر کند می‌تواند به جمع کشورهای صادرکننده نفت، اوپک ملحق شود. چاوز پس از بیان این مساله در جمع گروه ۱۵ به شوخی گفت: فیدل در راه اوپک است. من امیدوارم این اتفاق هر چه سریع‌تر بیفتد.

کوبا اکنون کشوری است که عمده نفت خود را از ونزوئلا وارد می‌کند، ولی در صورتی که بتواند نفت کافی استخراج کند می‌تواند به همراه ونزوئلا از عمده تامین‌کنندگان نفت چین و دیگر کشورهای شرق باشد. برآورد‌های اولیه کارشناسان نشان می‌دهد که کوبا از ذخیره بزرگ نفت خام در دل آب‌هایش برخوردار است.

کمپانی بزرگ بریتیش پترولیوم که نزدیک به ۵/۱ ماه پیش با قطع ۴۰۰هزار بشکه‌ای تولید نفت خود در خلیج پرودهو در منطقه آلاسکا یک شوک نفتی بزرگ را به بازارهای نفتی وارد کرد، اکنون اعلام کرده است که بخشی از عملیات تعمیر خطوط لوله این منطقه به پایان رسیده و اکنون این شرکت می‌تواند قسمتی از تولید خود در این منطقه را از سر بگیرد.

دارن بیدو، سخنگوی بریتیش پترولیوم با اشاره به اینکه اکنون تست فشار خطوط لوله تعمیر شده با نتیجه مثبت همراه بوده گفت: به این ترتیب ما می‌توانیم نزدیک به نیمی از تولید قطع شده را بازگردانیم. این میزان نزدیک به ۲۰۰هزار بشکه در روز است. او همچنین از اضافه شدن ۵۰ هزار بشکه در روز طی چند روز آینده خبر داد و گفت: با اتمام تعمیرات میدان نفتی مک‌لنتایر ۵۰هزار بشکه دیگر نیز وارد مدار خواهد شد. کمپانی بریتیش‌پترولیوم قصد دارد ۱۶ تا ۲۲مایل از خطوط نفتی خلیج پرودهو را تعویض کند.

ثبات نسبی قیمت نفت

قیمت نفت که طی روز‌های پیش همواره با نوسان یک تا ۲دلاری همراه بود، دیروز را با آرامش نسبی پشت‌سر گذاشت. دامنه نوسان نفت‌خام وست‌تگزاس دیروز چندان گسترده نبود. بیشینه و کمینه قیمتی که دیروز در نایمکس به ثبت رسید به ترتیب ۲۰/۶۳دلار و ۱۲/۶۳دلار در هربشکه بود.

پیش‌بینی‌های ۳۵ تحلیلگر بلومبرگ نشان می‌دهد که نفت، این هفته را نیز با همین ترتیب به پایان خواهد رسانید و هفته آینده نیز از ۶۴ دلار تجاوز نخواهد کرد. به اعتقاد این تحلیلگران اکنون یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بازار نفت مساله تولید در قاره آفریقا است. جدیدترین گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تنها کشور نیجریه از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون تعداد ۹۰۰هزار بشکه از تولید نفت خود را از دست داده است. ادامه چنین روندی که اغلب به دلیل جنگ‌های داخلی روی می‌دهد، می‌تواند بازار نفت را با خطر کاهش عرضه روبه‌رو کند، اما پیش‌بینی‌های جدید صندوق بین‌المللی پول بیش از همه به سود کشور‌های تولیدکننده نفت است. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت طی سال آینده بین ۷۰ تا ۷۵دلار خواهد بود. جنگ‌های داخلی، افزایش هزینه‌های استخراج، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و افزایش تقاضا به خصوص در شرق آسیا از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت در سال آینده خواهد بود.