گروه بین‌الملل- در پی کاهش بودجه دفاعی آمریکا، نیروی هوایی کشور یک سوم جنگنده‌های خود را از دور خارج کرده‌است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، این کاهش شمارگان ناوگان هوایی ارتش از ۱۰ روز پیش یعنی اواخر ماه مارس آغاز شده است.این اقدام بر امکانات سازمانی یگان‌های نیروی هوایی در آمریکا، اروپا و اقیانوسیه تاثیر می‌گذارد. ژنرال مایک‌هاستج، از مقامات نیروی هوایی آمریکا گفته است جنگنده‌ها به طور گردشی زمین‌گیر می‌شوند تا نیروهای هوایی بتواند توانایی خود را بر آمادگی برای «ماموریت‌های حیاتی» متمرکز کند.

در تحولی جداگانه نیروی دریایی ایالات‌متحده گفته است که نمایش هوایی «فرشتگان آب» خود را در سال ۲۰۱۳ به دلیل کاهش بودجه لغو کرده است.

این کاهش بودجه بخشی از تدابیر دولت برای کم کردن کسر بودجه کشور است که از اول ماه مارس آغاز شده است. در مجموع ۸۵ میلیارد دلار از بودجه برنامه‌های نظامی و داخلی سال جاری کاسته شده است.کاهش بودجه در پی ناکامی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر توافق برای برنامه‌ای جامع برای کم کردن هزینه‌های دولت روی داد. پیشتر پنتاگون - وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌بود ۴۶ هزار نفر از کارکنان موقت خود را به دلیل کاهش بودجه مرخص کرده است. نیروی هوایی می‌گوید کاهش بودجه به کم شدن ۴۵ هزار ساعت پرواز آموزشی منجر شده است. یکی از سخنگویان نیروی هوایی گفته است: از این پس تمرکز بیشتر بر آموزش‌های زمینی و مهارت‌های اولیه خواهد بود. به گفته این سخنگو جنگنده‌هایی که قرار است به افغانستان اعزام شوند یا به آفریقای شمالی بروند استثنا خواهند بود. در بیانیه ژنرال‌هاستج آمده که«شرایط فعلی به این معنی است که ما خطر کاهش قدرت هوایی و توان پاسخگویی فوری به خطرات احتمالی را پذیرفته‌ایم.»