گروه بین‌الملل- جدیدترین اظهارنظر ادموند داکورو، رییس دوره‌ای اوپک و وزیر نفت نیجریه نشان می‌دهد که از دید این سازمان در‌حال‌حاضر یک‌میلیون بشکه مازاد تولید نفت در بازار جهانی وجود دارد.

وی با اشاره به این مساله گفت: اوپک در اجلاس عادی خود در روز ۱۴دسامبر با درنظر گرفتن همه شرایط تصمیم‌گیری خواهد کرد. اوپک هم وضعیت بازار جهانی را در نظر می‌گیرد و هم وضعیت صادرات کشور‌های عضو را مدنظر قرار می‌دهد.

عربستان و ایران به عنوان اعضای موثر اوپک از کاهش سقف تولید به منظور حفظ تعادل قیمت‌ها استقبال کرده‌اند و این مساله احتمال کاهش سقف تولید را در نشست ماه مارس تقویت می‌کند. اکنون گمانه‌زنی تحلیلگران بیشتر بر روی میزان کاهش تولید است. طی روز‌های گذشته سقف کاهش ۵۰۰هزار بشکه عنوان می‌شد. اما پس از اعلام یک‌میلیون بشکه‌ای تولید از سوی رییس اوپک، دیروز برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند که احتمال کاهش بیش از ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید هم وجود دارد.

اما اکثر آنها بر این عقیده هستند که کاهش ناگهانی است که می‌تواند اثرگذار باشد. در مقابل اوپک در حال از دست دادن سهم بازار خود است. اوپک که تا دو ماه پیش ۴۰درصد بازار نفت‌خام جهان را در دست داشت، اکنون تنها ۳۰درصد از آن را به خود اختصاص داده است.