دور پنجم گفت‌وگوهای تجاری آمریکا و کره آغاز شد

آناهیتا عبداللهی - کره‌جنوبی و ایالات متحده پنجمین دور از مذاکرات عقد قرارداد تجارت آزاد را آغاز کردند.

تا پیش از این چهار دور از این مذاکرات به صورت دوره‌ای در دو کشور برگزار شده است که با وجود اظهار رضایت دو طرف، عملا پیش‌رفتی نداشته است. این مذاکرات طی پنج روز انجام خواهد شد و در آن مذاکره‌کنندگان بر سر تعرفه‌های بخش کشاورزی به گفت‌وگو خواهند پرداخت. به غیر از این دور تنها یک دور دیگر از مذاکرات باقی مانده است. اهمیت این مذاکرات از آن جهت است که دولت

جورج بوش تنها تا ژوئن سال ۲۰۰۷ فرصت دارد که مذاکرات تجارت آزاد ایالات متحده را با دیگر کشورها رهبری کند و پس از آن تصمیم‌گیری در این موارد با کنگره خواهد بود.

هم اکنون اصلی‌ترین موارد اختلاف بر سر تعرفه پارچه، اتومبیل و دارو است. البته طرف کره‌ای دیدگاه‌های کاملا متفاوتی از طرف آمریکایی در مورد واردات و صادرات محصولات کشاورزی دارد. وندی کاتلر مذاکره‌کننده آمریکایی در این مورد به آسوشیتدپرس گفت: رسیدن به توافقنامه نهایی نیازمند یک کار سخت و فشرده است که می‌تواند به نتایج خوبی منتهی می‌شود. ما اکنون بر روی کلیات توافق کرده‌ایم اما مسائلی باقی‌مانده است که باید هر چه سریعتر حل و فصل شود. طولانی شدن مذاکرات به معنی از دست دادن زمان است و این به سود هیچ‌یک از طرفین نیست.

چند روز قبل کره جنوبی یک بار دیگر واردات گوشت گاو از آمریکا را ممنوع کرد. کره جنوبی واردات را نزدیک به یک ماه قبل از سر گرفته بود اما با نزدیک شدن به زمان مذاکرات دور پنجم یک بار دیگر تحریم کره گریبان صادرکنندگان آمریکایی را گرفته است. کره سومین واردکننده گوشت گاو از آمریکا است که از سه سال قبل این واردات را قطع کرد.

کاتلر با اشاره به این رفتار کره جنوبی گفت: اگر دو کشور خواهان عقد قرارداد تجارت آزاد هستند باید این ممنوعیت برداشته شود. این بخشی از مذاکرات تجارت آزاد است و کره جنوبی باید بازارش را به روی گوشت آمریکا باز کند.

اما کیم جونگ هون، مذاکره‌کننده ارشد تجاری کره جنوبی اعلام کرده است که اکنون موضوعات مهم‌تری وجود دارد که دو طرف باید بر روی آن توافق کنند. تعرفه‌های مربوط به پارچه و کالاهای کشاورزی اصلی‌ترین موارد مورد نظر سئول برای مطرح شدن در مذاکرات است. هم‌اکنون مجموع مبادلات تجاری در کشور ۷۲میلیارد است که پیش‌بینی می‌شود با عقد قرارداد تجارت آزاد به یک‌صد میلیارد دلار برسد.

اما مذاکرات دور پنجم در کشور نیز به مانند چهار دور قبلی با مخالفت شهروندان کره جنوبی روبه‌رو شده است. مردم این کشور که اکثر آنها را کشاورزان تشکیل می‌دهند با راهپیمایی در خیابان‌ها و در دست گرفتن پلاکاردهایی مخالفت خود را با عقد قرارداد تجارت آزاد با آمریکا اعلام کردند. کشاورزان کره جنوبی محصولات کشاورزی را به خیابان‌ها آورده به آتش کشیدند تا نشان دهند که عقد قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده چنین سرانجامی را برای مزارعشان رقم خواهد زد.