گروه بین‌الملل- رهبر جدید بریتانیا، محاکمه شرکت دارویی آمریکایی در نیجریه، گفت‌وگوی موشکی روسیه و آمریکا و مذاکرات تجارت آزاد جهان از مهمترین اخبار جهان در هفته جاری است.

سرانجام نخست‌وزیر بریتانیا باید تغیر کند و او باید از این مسند دل بر کند، تونی‌بلر در ماه قبل کناره‌گیری خود را رسما اعلام کرد و قرار شد نخست‌وزیر جدید از ۲۷ ژوئن به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت کوچیده و کار خود را رسما آغاز کند. به این ترتیب فردا چهارشنبه ۲۷ ژوئن تونی بر، استعفای خود را به ملکه تسلیم خواهد کرد و گوردون براون، رقیب، دوست و وزیر قدرتمند اقتصاد کابینه بلر، پس از یک سال انتظار به جای او خواهد نشت. حزب کارگر امیدوار است این جایگزین بتواند حسن نیت و محبوبیت از دست رفته حزب کارگر را بازگرداند. تونلی بلر در زمان صدارتش متهم بود که بیش از هر سیاستمدار محاظه‌کاری در انگلیس به تبعیت و همراهی آمریکا دل سپرده بود. ولادمیر پوتین این هفته مهمان جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا و خانواده‌اش در کن بنکپورت یک شهر ساحلی زیبا خواهد بود.

این دیدار قرار است به عصبانیت و خشم رییس‌جمهور روسیه در مورد استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا خاتمه دهد.

استقرار موشک‌های ناتو در اروپای شرقی باعث خشم پوتین شده است. به طوری که باعث شد تا اعلام کند روسیه سرموشک‌های خود را به طرف اروپا برخواهند گرداند. به اعتقاد وی استقرار سیستم دفاعی موشکی در اروپا به منزله تایید و تاکید بر دشمن بودن روسیه است. پس از آنکه غرب تلاش کرد تا خشم روسیه را اندکی فروکاهد، پوتین به آمریکا پیشنهاد استقرار موشک‌های مشترک را در آذربایجان داد، پیشنهادی که جورج بوش آن را «جالب» خوانده است.با این همه آمریکا نمی‌خواهد از نصب موشک‌ها در لهستان و جمهوری چک صرفنظر کند.

احتمال دارد رهبران دو کشور روسیه و آمریکا بسیار مودبانه نظر همدیگر را رد کنند و همچنان در موضع مخالفت با یکدیگر بمانند. برای روسیه جنگ سرد تمام شده است و به نظر می‌رسد استقرار موشک‌های دفاعی در اروپای شرقی یعنی قلمرو پیشین روسیه، بی‌معنا باشد و برای آمریکا، استقرار سیستم دفاعی مشترک در آذربایجان‌ تهی از هرگونه معنایی است.

و اما یک شرکت دارویی آمریکایی در نیجریه متهم به سوءاستفاده از بیماران است. این شرکت متهم است که داروهای جدید خود را در کشورهای آفریقایی روی بیماران آزمایش می‌کند که موجب مرگ ۱۱ کودک و ناتوانی حدود ۲۰۰ نفر دیگر شده است که در آزمایشات دارویی این کمپانی در سال ۱۹۹۶ شرکت کرده‌اند، دولت نیجریه تقاضای هفت میلیارد دلار غرامت از این شرکت آمریکایی کرده است، این در حالی است که مقامات کمپانی آمریکایی اعلام کرده‌اند آزمایش آنها بر طبق اصول اخلاقی و مسوولانه انجام شده است.

چشم‌انداز گفت‌وگوهای مذاکرات تجارت جهانی دور دوحه بیش از پیش تیره و تار است.مذاکرات و گفت‌وگوهای میان بزرگان و ریش‌سفیدان دو اردوگاه فقرا و اغنیای سازمان تجارت جهانی یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا از یک‌سو و برزیل و هند از سویی دیگر به نتیجه‌ای نرسیده است و می‌توان صحبت از شکست این مذاکرات کرد.در سی‌ام ژوئن مهلت جورج بوش برای مذاکره برای ترویج تجارت آزاد پایان خواهد پذیرفت. قراردادهای تجاری با پرو، پاناما، کلمبیا و کره‌جنوبی در‌حال‌حاضر به مانع سخت کنگره برخورده است.

به هر حال دستیابی به هرگونه توافق تجاری جدید در آینده سخت‌تر خواهد بود.