ایرنا- شرکت‌های هواپیمایی برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تکمیل ناوگان هوایی خود قراردادهایی به ارزش ۲۱میلیارد دلار با شرکت ایرباس منعقد کردند.

به گزارش منابع خبری عربستان سعودی این قراردادها در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی «لوپورژیه» در پاریس امضا شده است.

براساس این گزارش هواپیمایی امارات عربی متحده که مقرش در ابوظبی است برای بهبود ناوگان هوایی خود خرید ۱۲هواپیمای مسافربری ایرباس را در دستور کار خود قرار داده است. ارزش این قرار داد ۲/۲میلیارد دلار اعلام شده است. براساس این گزارش شرکت اماراتی این هواپیماها را از سال ۲۰۰۸میلادی به تدریج تحویل خواهد گرفت. شرکت هواپیمایی «العربیه» که در شارجه فعالیت می‌کند برای خرید ۳۴ فروند هواپیمای مسافری به ارزش ۲/۳۴میلیارد دلار با این شرکت قرارداد منعقد کرده است.

شرکت خطوط هواپیمایی قطر نیز از جمله شرکت‌های عربی است که برای خرید ۸ هواپیمای غول پیکر «ایرباس» با این شرکت قراردادی به ارزش ۱۶میلیارد دلار منعقد کرده است. دولت کویت نیز که در تهاجم رژیم صدام در سال ۱۹۹۱بیش از ۱۵فروند از هواپیماهای مسافربری خود را از دست داده‌بود در صدد بهبود ناوگان هواپیمایی خود بر آمده است. شرکت‌های هواپیمایی‌این کشور در جریان برگزاری این نمایشگاه برای خرید ۳۰ فروند هواپیمای مسافربری با شرکت ایرباس قراردادهایی را منعقد کردند.

هم‌اکنون عربستان سعودی با ۱۳۹ فروند هواپیمای مسافربری و کویت با ۱۷ فروند بزرگترین و کوچکترین ناوگان هوایی را دربین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اختیار دارند. امارات عربی متحده با ۹۰هواپیما در رده دوم این کشورها قرار دارد.