ایالات‌متحده بیشترین بازده کار جهان را دارد

گروه بین‌الملل - جدیدترین گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO) که روز دوم سپتامبر منتشر شد نشان می‌دهد که ایالات‌متحده بیشترین بازده کار را در جهان در اختیار دارد. براساس این گزارش که وضعیت کشورها را در سال ۲۰۰۶میلادی بررسی کرده است میزان تولید در ساعت، در ایالات متحده ۶۳/۳۵دلار است که بالاترین رقم در جهان به حساب می‌آید. وجود شرایط رقابتی که امکان دسترسی تولیدکنندگان را به بازارهای مصرف به طور مساوی می‌دهد و وجود زیرساخت‌های مطلوب مالی و تخصصی از مواردی است که باعث رونق کار و کسب در ایالات‌متحده از دید سازمان بین‌المللی کار شده است. پس از ایالات‌متحده نروژ بیشترین بازده تولید را در میان کشورهای جهان دارد. میزان تولید در ساعت این کشور به ازای هر کارگر ۱۸/۳۵دلار گزارش شده است و پس از این دو کشور فرانسه در رده سوم قرار گرفته است. این گزارش در بخش دیگری به میزان قابلیت تولید کشورها براساس نیروی کار اشاره می‌کند. در این بخش نیز ایالات‌متحده با اختلاف بسیار زیادی نسبت به بقیه در صدر قرار گرفته است. پس از آمریکا کشورهای ایرلند، لوگزامبورگ، بلژیک و فرانسه بالاترین میزان قابلیت تولید را در جهان دارند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که سازمان بین‌المللی کار در گزارش جدید خود به آن اشاره می‌کند افزایش چشمگیر قابلیت تولید در کشورهای جنوب‌شرق آسیا است. براساس این گزارش قابلیت تولید کارگران در این کشورها در ۱۰سال گذشته دوبرابر شده است. در این ده سال قابلیت تولید هر کارگر در شرق آسیا از یک‌هشتم یک کارگر در کشورهای توسعه‌یافته به یک‌پنجم آن رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان سازمان بین‌المللی کار سطح آموزش بیشتر کارگران در کشورهای صنعتی، مکانیزه شدن امور تولیدی و همچنین بهداشت محیط کار بالاتر از عواملی است که باعث افزایش قابلیت تولید کارگران در کشورهای توسعه یافته و صنعتی می‌شود.

با این وجود سازمان بین‌المللی کار افزایش قابلیت تولید در کشورهای آسیایی را فرصتی مناسب برای اقتصاد جهان توصیف کرد.

در این گزارش ذکر شده است که برخی رشد تولید در آسیا را یک تهدید به حساب می‌آورند حال آنکه این اتفاق یک رخداد مثبت برای اقتصاد و تجارت جهانی است. این مناطق امروزه به شکلی به مراتب کاراتر و هدفمند‌تر نسبت به گذشته کالا و خدمات تولید می‌کنند. بازار کار خوب سبب افزایش تعداد افراد طبقه متوسط در این کشورها شده است که به سهم خود میزان تقاضا و بازار مصرف بزرگ‌تری ایجاد می‌کند. رشد بازارهای مصرف داخلی در کنار دیگر عوامل موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها خواهد شد.

مساله کار در آفریقا به خصوص کشورهای آفریقای مرکزی و زیر صحرا همچنان نگرانی اصلی سازمان بین‌المللی کار است. در حالی که تعداد کارگرانی که با روزانه کمتر از یک دلار دستمزد کار می‌کنند در جهان در ۱۰سال گذشته ۵۰درصد کاهش یافته است تعداد این کارگران در آفریقا در همین مدت زمانی ۲۴میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

سازمان بین‌المللی کار وضعیت کلی کار در جهان را مطلوب توصیف کرده هر چند همچنان مشکلاتی همچون نابرابری‌های جنسیتی در میان کارگران وجود دارد.