باهره دامغانی- بازارهای سهام جهان روزی آرام را در روز دوشنبه سپری کردند.

تعطیلی وال‌استریت به مناسبت روز کارگر سبب احتیاط سرمایه‌گذاران در توکیو و اروپا شد. به گزارش رویتر از توکیو شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه به‌رغم صعود شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز جمعه و نیز سخنان امیدبخش جورج بوش و بن برنانکی رییس بانک مرکزی ایالات متحده، ضرر کرد و ۴۸واحد از دست داد. تحلیلگران اما معتقدند تنزل توکیو در روز دوشنبه به دلیل سود بی‌سابقه شاخص نیکی در روز جمعه و از طرفی تعطیلی وال‌استریت به مناسبت روز کارگر است. معمولا بازار پس از یک روز سود زیاد، نیاز به آرامش و تامل دارد و طبیعی است که سرمایه‌گذاران برای شروعی دیگر اندکی احتیاط کنند تا از واقعی بودن جریان بازار اطمینان حاصل کنند. به این ترتیب شاخص نیکی با از دست دادن ۴۸ واحد یا ۲۹/۰درصد به عدد ۱۶۵۲۱ واحد رسید که البته هنوز با واحد ۱۸۰۰۰ فاصله زیادی دارد. در اوایل ماه اوت شاخص نیکی از مرز ۱۸۰۰۰ گذشته بود. شاخص سهام توپیکس ۲ واحد و یا ۱۰/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۶۰۶ رسید. بزرگ‌ترین بازندگان روز دوشنبه توکیو حمل‌ونقل، فولاد و لاستیک‌سازی بودند.

در اروپا بازارهای سهام با خبر ادغام شرکت‌‌های گاز دوفرانس و سوئز تقویت شدند. اخبار مربوط به ادغام در بازار به معنای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها است و همواره با استقبال مواجه می‌شود.

در صبح روز دوشنبه شاخص FTSE لندن ۲/۰ درصد یا ۱۱ واحد به دست آورد. داکس آلمان هم ۱/۰درصد ترقی کرد. تحلیلگران معتقدند علت تقویت بازارهای اروپا اساسا به دلیل روشن شدن چشم‌انداز بازار اعتبارات با سخنان بوش و برنانکی است.با این حال بدبینان معتقدند آمار و ارقام اقتصادی در ایالات متحده چندان رضایت‌‌بخش و امیدوارکننده نیست، چنانکه آمار مربوط به مسکن نشان می‌دهد، بخش مسکن در ایالات متحده دچار کسادی جدی است. فروش خانه‌های جدید در ماه ژوئیه ۲/۰درصد و در سال تا ماه ژوئیه ۷۵/۵درصد تنزل داشته است که نسبت به سال قبل ۹درصد کاهش نشان می‌‌دهد. بنابراین به اعتقاد این تحلیلگران اگر چنین وضعیتی پایدار باشد، باید درباره رشد اقتصادی ایالات متحده نگران بود.

بازار سهام وال‌استریت که دیروز را به مناسبت روز کارگر تعطیل بود، با اینکه سخنان برنانکی امید کاهش نرخ بهره را در آنها زنده کرده است اما به نظر می‌رسد برای زدودن همه ابرهایی که اخبار مربوط به مسکن در آمریکا بر سر بازار قرار داده است، شفافیت و قاطعیت بیشتری از سوی بانک مرکزی انتظار دارند. در این هفته بازار منتظر اخبار مربوط به خرده‌فروشی، میزان تولیدات صنعتی و بهره‌وری است. همچنین در روز پنج‌شنبه وال‌‌استریت به سخنان چند تن از مقامات بانک مانند ریچارد فیشرو دنیس لاکه‌مارت گوش فراخواهد داد تا علائمی از دلپذیرترین خبر دنیا را در سخنان آنها بشنود. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار باز هم در مقابل ین با آهنگ آرام و تدریجی افزایش یافت و روز دوشنبه هر دلار به ازای ۹۱/۱۱۵ین معامله شد که حکایت از افزایش ۱۵/۰درصدی دارد. ارزش یورو هم در مقابل ین ۳/۰درصد افزایش یافت و هر یورو به ازای ۲۰/۱۵۸ین معامله شد.

اما نرخ برابری دلار در یورو کاهش یافت و هر یورو، به ازای ۳۶۴۳/۱دلار معامله شد. کارشناسان در توصیف روند دوشنبه معتقدند، روزی کاملا خنثی که کسی نمی‌‌خواست از وضعیتی که در آن قرار دارد، دورتر رود.