گروه بین‌الملل- حامیان اخوان المسلمین در مصر با برپایی تظاهرات و تشکیل زنجیره‌های انسانی در برخی استان‌های این کشور، بار دیگر «کودتای نظامی» را محکوم کردند. به گزارش «ایسنا»،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نیروهای امنیتی مصر روزدوشنبه در پی یورش به روستای «دلجا» واقع در استان المنیا، ده‌ها تن را بازداشت و در مناطقی از این استان به صورت موقت مقررات منع آمد و شد اعمال کردند.

منابع امنیتی مصر اعلام کردند که ده‌ها طرفدار اخوان‌المسلمین که به مرکز پلیس دیرمواس، مرکز پلیس دلجا و خانه‌ها قبطی‌ها در این روستا حمله کرده بودند، بازداشت شدند.

شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای پلیس و ارتش در این عملیات از هلی‌کوپتر استفاده کردند و برای دستگیری افراد تحت تعقیب به گاز اشک آور پناه بردند که این مساله به زخمی شدن چند تن انجامید.

منابع محلی تصریح کردند که نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی با خودروهای زرهی در اطراف مراکز امنیتی و کلیساها در تمام شهرهای استان المینا مستقر شدند.

مخالفان کودتای نظامی در مصر اعلام کردند که این اقدامات با هدف «مجازات گروهی» مردم این روستا صورت گرفته است، چون که تعداد بسیاری از مردم این روستا در اعتراض‌ها علیه کودتای نظامی مشارکت کردند.

مخالفان دولت کنونی مصر همچنین دوشنبه شب در چندین استان این کشورتظاهرات کردند.

بنا به فراخوان ائتلاف «حمایت از مشروعیت» در شهر فیوم، زنجیرهای انسانی تشکیل شد و راهپیمایی‌هایی در مرکز شهر برگزار شد.

تظاهراتی در استان منوفیه نیز برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن با سر دادن شعارهایی خواهان سرنگونی حکومت نظامی و محاکمه عاملان کشتار تظاهرکنندگان شدند.

مخالفان کودتای نظامی در «برقاش» در استان جیزه نیز تظاهرات کردند و از رسانه‌های مصری خواستند تا اقدامات غیرقانونی حکومت نظامی را برملا کند.

همچنین در منطقه «عین شمس» در شرق قاهره تظاهرات شبانه‌ای برگزار شد که شرکت کنندگان در آن تاکید کردند که به تظاهرات مسالمت آمیز خود علیه کودتا ادامه خواهند داد.

در «منصوریه»و «وراق» در استان جیزه نیز حامیان محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده مصر تظاهرات کردند و با سر دادن شعارهایی کودتای نظامی و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع این کشور و سکاندار کودتا را محکوم کردند.

درگیری‌هایی نیز عصر دوشنبه میان شهروندان و فعالان سیاسی مخالف با وضعیت فوق العاده رخ داد.

ده‌ها تن از مغازه‌داران و فروشندگان در اطراف میدان «طلعت حرب» در مرکز قاهره سنگ و بطری‌های شیشه‌ای به سمت افرادی پرتاب کردند که شعارهایی علیه کودتای نظامی در مصر سر می‌دادند.

در همین راستا، ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: نهادها و کمیته‌هایی که از سوی نظام کودتا تعیین شده، نماینده مردم مصر نبوده و از پایه و اساس باطل است.

ائتلاف حمایت از مشروعیت با گذشت یک ماه از کشتار تحصن کنندگان در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه دیروز (سه‌شنبه) خواهان برپایی تظاهرات دیگری شد.

از سوی دیگر دولت حماس اعلام کرد که مسوولان مصری در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذرگاه زمینی رفح را در مرز میان نوار غزه و مصر باز خواهند کرد.

در همین شرایط منابع امنیتی مصری اعلام کردند که هنگام عبور دو اتوبوس سربازان مصری از شمال سیناء، مینی که در کنار مسیر بین‌الملل العریش کار گذاشته شده بود، منفجر شد که براثر آن ۱۰ سرباز و یک غیر نظامی زخمی شدند.