گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری سوریه با محکوم کردن آمریکا، فرانسه وانگلیس به دلیل ارائه قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص کنترل تسلیحات شیمیایی این کشور براساس قوانین بین‌المللی گفت که آنها با «دشمنی خیالی» می‌جنگند.
به گزارش «ایسنا»، به نقل ازخبرگزاری رویترز، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون چین تاکید کرد که هیچ نگرانی از پیش نویس این قطعنامه ندارد و چین و روسیه می‌توانند هر بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه سوریه را از بین ببرند. رییس جمهوری سوریه گفت: مهم‌تر از همه اینکه من می‌خواهم بگویم با ارائه این پیش‌نویس به شورای امنیت یا وادار کردن چین و روسیه به موافقت با این پیش‌نویس، آمریکا، فرانسه و انگلیس تلاش می‌کنند خودشان را پیروز جنگ با سوریه که دشمن خیالی آنها است، نشان دهند. وی افزود: ما می‌دانیم که تروریست‌ها از دستورات برخی کشورها اطلاعت می‌کنند و این کشورها این تروریست‌ها را به انجام اقداماتی که می‌تواند دولت سوریه را در مظان اتهام برای مانع تراشی در این توافقنامه متهم کند قرار می‌دهد. مردان مسلح می‌توانند دسترسی بازرسان شیمیایی سازمان ملل را به مکان‌هایی که آنها سلاح‌هایشان را در آنها می‌سازند و نگهداری می‌کنند، به تعویق بیندازند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا سوریه مقدار زیادی تسلیحات شیمیایی دارد، گفت: سوریه برای ده‌ها سال سلاح شیمیایی تولید می‌کرد و این عادی است که مقدار زیادی از این سلاح‌ها در کشور باشد ما یک کشور در حال جنگ هستیم. بخشی از سرزمین‌های ما برای بیش از ۴۰ سال است که تحت اشغال قرار دارد. اما ارتش سوریه برای استفاده از سلاح‌های متعارف آموزش کافی دیده است. رییس جمهوری سوریه گفت که تسلیحات شیمیایی کشورش تحت شرایط بسیار ویژه نگهداری می‌شوند به طوری که تروریست‌ها و دیگر نیروهای مخرب نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. وی گفت که این نیروهای مخرب می‌توانند از دیگر کشورها وارد سوریه شوند. اسد افزود: چیزی برای نگرانی وجود ندارد تسلیحات شیمیایی سوریه در مکان‌هایی امن و تحت کنترل ارتش سوریه نگهداری می‌شوند. رییس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: چین و روسیه در شورای امنیت به ایفای نقش مثبتی پرداختند تا اجازه ندهند که هیچ بهانه‌ای برای عملیات نظامی علیه سوریه وجود داشته باشد. از سوی دیگر‌ مشاور پیشین امنیت ملی و وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: دولت دمشق به ۹۰ درصد از مفاد تعهدات خود برای امحای تسلیحات شیمیایی عمل می‌کند. هنری کیسینجر، مشاور پیشین امنیت ملی و وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ با برنامه «رو در رو با ملت» شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «سوریه ممکن است کمی عقب‌گرد داشته باشند اما اینکه بخواهند همه چیز را نادیده بگیرند خطر خیلی بزرگی است. معاهده آمریکا و روسیه در خصوص تسلیحات شیمیایی سوریه پیامدهای خوبی خواهد داشت.»
وی افزود: «روس‌ها به شدت به دنبال همکاری با آمریکا برای حل مساله تسلیحات شیمیایی سوریه هستند تا اطمینان حاصل کنند که تندروهای دخیل در جنگ داخلی این کشور به مشکلی برای ولادیمیر پوتین تبدیل نمی‌شوند.»