بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد جهان متوقف شد
گروه بین‌الملل- دومین دور گفت‌وگوها میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای دستیابی به توافقی تجاری که دو طرف برای رسیدن به آن مدتی ا‌ست در تلاش‌اند و بزرگ‌ترین توافق‌نامه تجارت آزاد جهان محسوب می‌شود، به‌دلیل تعطیلی اداره‌های آمریکایی فعلا متوقف شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه قرار بود گفت‌وگوها از دوشنبه پیش رو آغاز شوند، اما مایکل فورمن، نماینده آمریکا، به کارل ده‌گوخت، نماینده اتحادیه اروپا در امور تجاری، گفته است واشنگتن قادر به فرستادن هیات خود نیست.
نماینده اتحادیه اروپا در امور تجاری در بیانیه‌ای در این مورد، روز چهارم اکتبر، از توقف مذاکرات «ابراز تاسف کرد»، اما گفته است دو طرف به رفتن در این راه متعهدند.
اتحادیه اروپا و ایالات متحده امیدوارند تا ماه ژانویه (سال آینده میلادی) پیشنهادهای خود را برای حل اختلافاتی که در قوانین و قواعد تجارت آزاد دارند، ارائه کنند؛ این موضوع اگر به توافقی میان دو طرف بیانجامد، بانی بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان خواهد شد. مبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ میلادی بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
دو طرف گفت‌وگوهای خود را در این زمینه از تیر ماه و زمانی آغاز کردند که افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد شنود اطلاعاتی اروپایی‌ها در آمریکا، بر روابط هر دو طرف سایه انداخته بود.
با این همه این مذاکرات متوقف نشد تا بالاخره تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا، به خاطر اختلافات درونی بر سر بودجه، فعلا آن را متوقف کرد. تعطیلی اداره‌ها و بخش‌های خدمات عمومی دولت فدرال در آمریکا از دقیقه نخست سال جدید مالی در اولین روز اکتبر (شش روز پیش) آغاز شد.
اختلاف حزب جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها و دولت آن کشور بر سر طرح بیمه همگانی سبب شد تا جمهوری‌خواهان از تصویب کل بودجه آمریکا سرباز زنند. هرچند طرح جدید بیمه در نهایت از روز اول اکتبر اجرایی شد.
این موضوع ۸۰۰ هزار کارمند فدرال آمریکا را به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده، محوطه‌های توریستی و پارک‌های عمومی را بسته، دادگاه‌ها را با خطر نیمه تعطیل شدن روبه‌رو کرده، وام‌های دانشجویی را تا اطلاع ثانوی متوقف و حتی بخش‌هایی از بیمارستان‌ها را نیز به تعطیلی کشانده است.
باراک اوباما، دوم اکتبر از رهبران ارشد کنگره خواست تا از قانونگذاران بخواهند دولت را بازگشایند و سقف بدهی ایالات متحده را بالا ببرند. تعطیلی دولت آمریکا طی ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه است. آخرین بار در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و آن هم به دلیل اختلاف جمهوری‌خواهان با دولت و دموکرات‌‌ها رخ داد.
این موضوع طی روزهای گذشته نگرانی‌هایی را در مورد وضع نه‌چندان استوار اقتصادی نه در خود آمریکا که در دیگر کشورهای جهان نیز به وجود آورده است.

تعطیلی دولت و تضعیف جهانی آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داده است که ادامه تعطیلی دولت باعث تضعیف جهانی این کشور می‌شود.
به گزارش بی‌بی‌سی کری که در غیاب باراک اوباما، رییس‌جمهوری، برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه به اندونزی سفر کرده است از تعطیلی دولت به عنوان یک «حادثه سیاسی موقت» یاد کرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود که این کشور به تعهداتش درقبال متحدان آسیایی خود پایبند خواهد بود.
روز گذشته (جمعه ۱۲ مهر) اعلام شد اوباما سفر خود به قاره آسیا را به علت بحران تعطیلی دولت در آن کشور لغو کرده
است. کاخ سفید علت لغو این سفر را «مشکلات پیش آمده در پی تعطیلی دولت» در آمریکا اعلام کرد.
باراک اوباما روز سه شنبه گذشته در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا پخش شد، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره آن کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند. او کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.
پیش‌تر، دفتر ریاست جمهوری آمریکا به نهادهای دولت فدرال اعلام کرده بود که منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت آنها در اختیار دولت قرار نگرفته است و باید خود را «تعطیل محسوب کنند.»

اختلال در انتشار آمار وزارت کار آمریکا
به گزارش یورونیوز بحران تعیین بودجه در ایالات متحده آمریکا و بیکاری موقت حدود هشتصد هزار کارمند فدرال این کشور بر روی بخش‌های تعیین آمار نیز تاثیر منفی داشته و کار آنها را با اختلال همراه کرده است.
وزارت کار آمریکا اعلام کرد آمار مربوط به نرخ بیکاری ماه سپتامبر در این کشور که قرار بود روز جمعه مشخص شود، منتشر نخواهد شد.
بازارهای بورس و بانک مرکزی آمریکا همواره آمار مربوط به اشتغالزایی و نرخ بیکاری در ایالات متحده را به منظور بررسی سیاست پولی این کشور به‌دقت زیر نظر دارند.
نرخ بیکاری در آمریکا اولین قدرت اقتصادی دنیا در ماه اوت سال جاری ۳/۷ درصد جمعیت فعال آن اعلام شده است.

خودسوزی مقابل کنگره
مردی در نزدیکی کنگره آمریکا خود را به آتش کشیده است. به گفته پلیس هنوز هویت و انگیزه این فرد مشخص نیست.
به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گویندولین کرامپا، سخنگوی پلیس واشنگتن گفت: کاملا مشخص است که این مرد اقدام به خودسوزی کرده است.
این رویداد یک روز پس از آن رخ داد که پس از یک تعقیب و گریز گسترده، زنی به واسطه شلیک پلیس در نزدیکی کنگره آمریکا کشته شد.
خانواده این زن که به همراه کودکش داخل یک خودرو بود اعلام کرده‌اند که وی هیچ انگیزه‌ای نداشته و قرار است از پلیس آمریکا شکایت کنند.
این سخنگوی پلیس درباره خودسوزی این مرد گفت: تحقیقات درباره این خودسوزی همچنان ادامه دارد. مردی که در مقابل کنگره آمریکا دست به خودسوزی زده بود، پس از رسیدن پلیس و نیروهای اورژانس هنوز هوشیار بود و نفس می‌کشید.
یک توریست در واشنگتن نیز که در صحنه حضور داشت، گفت: فردی که اقدام به خودسوزی کرد یک آفریقایی- آمریکایی بود.