گروه بین‌الملل- تظاهرات طرفداران محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر، به مناسبت چهلمین سالگرد نبرد اعراب و اسرائیل در شهرهای مختلف مصر، از جمله در قاهره، به درگیری با نیروهای لباس شخصی و پلیس منجر شد و بنابر گزارش‌ها، دست کم ۵۰ نفر کشته شده‌اند.
به گزارش بی.‌بی.‌سی به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این درگیری‌ها بیش از ۲۴۰ نفر زخمی شده‌اند. بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای اخوان المسلمین در قاهره، شهری که بیشترین کشته‌ها در آن گزارش شده، دستگیر شدند.
پلیس با شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی، هواداران محمد مرسی را که سعی داشتند به میدان تحریر قاهره برسند متفرق کرد و آنها به سمت منطقه الدقی گریختند. نیروهای لباس شخصی و پلیس هواداران مرسی را تعقیب کرده و با خشونت با آنها رفتار کرده و عده‌ای را دستگیر کرده‌اند. در شبرالخیمه و مانیال نیز درگیری‌هایی گزارش شده ‌است.
در منطقه مرفه جاردن سیتی در مرکز قاهره، برخی از تظاهرات کنندگان برای فرار از گاز اشک آور و پلیس به رود نیل پریده‌اند، اما ماموران پلیس با قایق‌ آنها را دستگیر کرده‌اند.
طرفداران محمد مرسی اعلام کرده بودند که این سالگرد را با تظاهرات گسترده علیه کودتای نظامی، گرامی خواهند داشت.
به‌جز قاهره در شهر دلگا در مرکز مصر، به گفته مقامات بیمارستانی یک نفر از طرفداران محمد مرسی در درگیری‌ها کشته شده، اما هنوز روشن نیست علت اصلی این درگیری چه بوده‌است.
ارتش، سازماندهی مقابله با تظاهرات اصلی در میدان قاهره را بر عهده داشت و اعلام کرده ‌بود که مانع از رسیدن طرفداران محمد مرسی به میدان تحریر خواهد شد. این در شرایطی است که هواداران ارتش، از دیشب در میدان تحریر حضور داشتند.
طرفداران دولت مستقر مصر با عکس‌های عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش در میدان تحریر جمع شدند و جنگنده‌های ارتش هم بر فراز این میدان پرواز می‌کنند.
با وجود مخالفت ارتش، جنبش نافرمانی برای حضور مخالفان ارتش در خیابان‌ها فراخوان داده‌بود. محمد بدر، رهبر این جنبش، از مردم مصر خواسته‌بود تا در میدان‌های همه شهرهای مصر تجمع کنند و نشان دهند که اجازه نمی‌دهند «انقلاب به سرقت رود.»
تظاهرات اخیر نگرانی هایی را درباره دور جدیدی از خشونت و ناآرامی برانگیخته، به‌ویژه آنکه در روزهای گذشته رسانه‌های دولتی بر التهاب اوضاع دامن زده‌اند.
حازم ببلاوی، نخست وزیر مصر در پیامی که از تلویزیون پخش شد از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند به ویژه اکنون که کشور در حال گذر از بحران است: «در این روزهای سرنوشت‌ساز همه مصریان باید با هم متحد بمانند و به آینده خوش‌بین و مطمئن باشند.»