جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۳ به سه پژوهشگر آمریکایی و آلمانی رسید
گروه بین‌الملل- آکادمی نوبل در سوئد دیروز، دوشنبه، اعلام کرد جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۳ به سه محقق و استاد دانشگاه آمریکایی و آلمانی برای تحقیق در زمینه چگونگی نقل و انتقال مولکول‌ها در سلول‌های بدن اهدا شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، جیمز روثمن، رییس بخش بیولوژی سلولی در دانشگاه «ییل» آمریکا، رندی شکمن استاد علوم بیولوژی سلولی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا و پرفسور توماس سودهوف استاد فیزیولوژی مولکولی و سلولی در دانشگاه استانفورد کالیفرنیا به طور مشترک برندگان این جایزه شدند.
دلیل اعطای جایزه نوبل پزشکی به این سه دانشمند، کار آنها بر روی چگونگی نقل و انتقال مولکول‌ها در درون و خارج از سلول‌های بدن انسان عنوان شده است.
در بیانیه‌ای که از طرف هیات داوران انستیتوی کارولینسکا به مناسبت اهدای این جایزه منتشر شده، آمده است که این دانشمندان توانسته‌اند سیستم دقیق گردش مولکول‌ها را در درون یک سلول که در زمان و مکان مشخصی انجام می‌شود و یا انتقال آنها به سلول دیگر را، کشف کنند.
به گفته داوران جایزه نوبل پزشکی، از نتایج تحقیقات این سه دانشمند می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، ناهنجاری‌های سیستم دفاعی بدن انسان و بیماری‌های مربوط به عصب‌های بدن استفاده کرد.
جیمز روثمن دکترای خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد دریافت کرده است. او در دانشگاه‌های استانفورد، پرینستون، کلمبیا وانستیتوی تکنولوژی ماساچوست تدریس و تحقیق کرده و هم اکنون رییس بخش بیولوژی سلولی در دانشگاه ییل ایالت کنتیکت است.
رندی شکمن هم که متولد آمریکا است پس از تحصیل در دانشگاه ایالتی لس‌آنجلس دکترای خود را از دانشگاه استانفورد دریافت کرد و از سال ۱۹۷۶ تاکنون در دانشگاه برکلی کالیفرنیا تدریس می‌کند.
توماس سودهوف آلمانی، دکترای خود را در دانشگاه گوتینگن آلمان دریافت کرد و در سال ۱۹۸۳ برای تدریس به دانشکده علوم پزشکی در دالاس تگزاس رفت.
سودهوف پس از چند سال کار و تحقیق در انستیتوی هوواردهیوز در سال ۲۰۰۸ به عنوان پرفسور فیزیولوژی سلولی و مولکولی دانشگاه استانفورد کالیفرنیا مشغول به کار شد.
برندگان جایزه نوبل در علوم پزشکی و علوم طبیعی هر ساله از طرف هیات داوران انستیتوی کارولینسکا که متشکل از ۵۰ پروفسور این نهاد علمی است انتخاب می‌شوند.
اهدای این جایزه از سال ۱۹۰۱ میلادی آغاز شده و تاکنون ۲۰۱ نفر از محققان و دانشمندان جهان موفق به دریافت آن شده‌اند.
فردریک بانتینگ ۳۲ ساله جوان‌ترین دانشمندی است که در سال ۱۹۲۳ به دلیل کشف داروی انسولین موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد. در یک قرن گذشته نام ده تن از زنان دانشمند جهان هم در بین دریافت‌کنندگان جایزه نوبل پزشکی و علوم طبیعی دیده می‌شود.