گروه بین‌الملل- در حالی که شورشیان سوری و مقامات ایالات متحده مدعی شده‌اند که جنگنده‌های اسرائیلی به تاسیساتی نظامی در سوریه حمله کرده است، مقامات این رژیم این ادعا را نه تکذیب و نه تایید کرده‌اند. به گزارش رویترز، شبکه خبری سی ان ان روز پنج‌شنبه با گفت‌وگو با مقامات آمریکایی از حمله رژیم اسرائیل به تاسیسات نظامی این کشور خبر داد.
یکی از شورشیان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها مدعی شده است که جنگنده‌های اسرائیلی به نقطه‌ای از سوریه حمله کرده‌اند که بشار اسد موشک‌های روسی خود را در آن منطقه نگهداری می‌کرده است. به ادعای این مخالف سوری، اسد این موشک‌ها را در روستایی به نام «عین الشیکاک» در منطقه لاذقیه نگهداری می‌کرده است. بنابر ادعای این شبکه خبری، حمله در روز پنجشنبه انجام شده و در آن محموله موشکی به طور کامل منهدم شده است.این در شرایطی است که مقامات آمریکایی مدعی‌اند که دلیل اسرائیلی‌ها برای حمله این بوده که آنها معتقد بودند که این موشک‌ها در حال بارگیری برای تحویل دادن به حزب‌الله لبنان بوده است. سی ان ان پیشتر نیز در اقدامی مشابه و به نقل از منابع آمریکایی اعلام کرده بود که اسرائیل اقدام به بمباران مناطقی در خاک سوریه کرده است که چندی بعد دولت سوریه نیز با تایید این خبر اعلام کرد: رژیم اسرائیل یک مرکز مطالعاتی در منطقه جماریا واقع در اطراف دمشق را بمباران کرده است.
در همین حال مخالفان نیز از وقوع دو انفجار مهیب در شهر لاذقیه خبر داده‌اند اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که هنوز دلیل وقوع این انفجارها مشخص نیست و نمی‌توان با اطمینان تایید کرد که به دلیل یک حمله خارجی باشند. بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، پس از حمله به جماریا هشدار داد که درمقابل تجاوز دیگری از سوی رژیم صهیونیستی به خاک خود کوتاه نمی‌نشیند و پاسخ مناسبی به تل‌آویو خواهد داد. همزمان با این تحولات، نخست‌وزیر روسیه می‌گوید: تا زمانی که بشار اسد ضمانت‌های لازم را در خصوص روند سیاسی آتی در سوریه و نیز سرنوشت شخصی‌ خود دریافت نکند، حرف و حدیث‌ در خصوص کناره‌گیری وی از قدرت، واقع‌بینانه نیست.
به گزارش «ایسنا»، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد: من بر این باور هستم که تا زمانی بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در قدرت است، مطرح کردن نظراتی مبنی بر اینکه برکناری وی از قدرت شرایطی را برای دستیابی به توافق فراهم می‌سازد، واقع‌بینانه نیست.
وی تصریح کرد: بشار اسد دیوانه نیست و می‌خواهد که به ضمانت‌ها یا پیشنهادهایی قوی در خصوص آینده سیاسی سوریه و برگزاری انتخابات و سرنوشت شخصی‌اش دست پیدا کند. نخست‌وزیر روسیه همچنین نسبت به برگزاری نشست ژنو۲ ظرف دو ماه آینده ابراز امیدواری کرد. روسیه سعی دارد که مخالفان و دولت سوریه را در ژنو ۲ به دیدار مستقیم تشویق کند. میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه رییس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و معاون وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که مسکو در صدد است قبل از برگزاری نشست ژنو ۲، دیدار غیررسمی میان مسوولان سوری و مخالفان برگزار کند که در این دیدار افرادی از تیم اخضر‌الابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه و نیز مسوولان آمریکایی نیز حضور یابند. وی خاطر نشان کرد: جهت برگزاری نشست ژنو۲ تلاش‌های بسیاری می‌کنیم و در خصوص مسائل مختلف به ویژه مکان برگزاری ژنو و هدف آن تبادل نظر کردیم. ما اختلافاتی در این خصوص نداریم و دبیرکل و نمایندگان سازمان ملل در صدد تهیه اسناد مورد نیاز برای برگزاری این نشست هستند.
این مقام روس افزود: صحبت‌ها در خصوص متن دعوت‌نامه‌ای است که دبیرکل سازمان ملل به دولت و مخالفان سوری و کشورهای مختلف جهت حضور در ژنو می‌دهد.
وی عنوان کرد: ما تاکید می‌کنیم که در مشخص کردن زمان ژنو تعلل و درنگی صورت نگیرد و بر این باوریم که تعلل کردن‌ بسیار مضر است و از تمام کشورهای تاثیرگذار می‌خواهیم تا به صورت سازنده در این زمینه عمل کنند.