کشته شدن نظامیان مصری در نزدیکی مرز اسرائیل

گروه بین‌الملل- روز چهارشنبه، ٢٩ آبان (٢٠ نوامبر)، مقامات مصری اعلام کردند که انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در نزدیکی شهر العریش، واقع در شمال صحرای سینا، ده نظامی مصری را کشته و سی و پنج تن دیگر را زخمی کرده است. وضعیت برخی از زخمی‌های این انفجار وخیم گزارش شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، العریش در نزدیکی مرز مصر با اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه قرار دارد و از آن به عنوان منطقه عملیات گروه‌های اسلامگرای تندرو نام برده می‌شود.

انفجار روز چهارشنبه پرتلفات‌ترین حمله به نظامیان مصری از زمان سقوط محمد مرسی، رییس‌جمهوری سابق مصر است که در ماه ژوئیه با مداخله ارتش این کشور، از سمت خود برکنار شد.

به گفته منابع امنیتی مصر، با برکناری محمد مرسی، شبه نظامیان وابسته به گروه‌های تندرو اسلامگرا به عملیات خشونت‌آمیز خود شدت بخشیده‌اند و به خصوص، ارتشیان را هدف حمله قرار داده‌اند.

حمله روز چهارشنبه در شرایطی روی داد که یک ستون خودروهای نظامی عازم گذرگاه مرزی رفح، در مرز مصر و نوار غزه بود. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

در ماه اوت سال جاری افراد مسلح، یک ستون نیروهای امنیتی مصر را در نزدیکی رفح به گلوله بستند و بیست و پنج مامور پلیس را کشتند. روز یکشنبه این هفته هم، یک مقام ارشد امنیتی مصر در شهر قاهره ترور شد و گروه اسلامگرای «انصار بیت المقدس» با انتشار متنی در وبسایت خود، مسوولیت قتل او را برعهده گرفت. این گروه در منطقه صحرای سینا فعالیت دارد.

همزمان، به گزارش تلویزیون دولتی مصر، بمبی در نزدیکی یک پاسگاه ایست و بازرسی پلیس در قاهره منفجر شد و سه نفر را زخمی کرد. مخالفان محمد مرسی، گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین را به همسویی با تندروهای اسلامگرا متهم می‌کنند اما رهبران این گروه این اتهام را رد کرده‌اند و بر مسالمت آمیز بودن مبارزات خود تاکید نهاده‌اند.

یک کشته در درگیری حامیان مرسی و حمله به مقر اتحادیه عرب

به دنبال ادامه تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین مصر در استان‌ها و شهرهای مختلف این کشور، منابع پزشکی مصر از کشته شدن یک تن در درگیری‌های قاهره و زخمی شدن ۳۱ تن دیگر در نواحی مختلف مصر خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، همزمان با برگزاری تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین مصر در دومین سالروز خشونت‌های خیابان «محمد محمود» که بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت، نیروهای ارتش و پلیس مصر سه‌شنبه شب با استفاده از گاز اشک‌آور به معترضان در میدان «التحریر» در مرکز قاهره حمله و برای متفرق کردن تظاهرکنندگان تلاش کردند. همچنین در این تظاهرات درگیری‌هایی میان حامیان و مخالفان عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در مناطق مختلف این کشور رخ داد. در همین راستا، وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که در درگیری‌های میدان «التحریر» در قاهره یک شهروند مصری کشته و ۱۷ تن دیگر زخمی شدند.

معترضان همچنین به مقر اتحادیه عرب در قاهره حمله و به سمت آن کوکتل مولوتف پرتاب کردند و درخت‌های اطراف را آتش زدند. نیروهای امنیتی نیز تلاش کردند تا با شلیک گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را متفرق کنند.

این تظاهرات به دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت»، متشکل از گروه‌های حامی اخوان المسلمین مصر در دومین سالگرد رخدادهای خیابان «محمد محمود» و با حضور هزاران تن از مخالفان «کودتای نظامی» مصر در میدان «العباسیه» برگزار شد که طی آن تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی سرنگونی «حکومت نظامی» را خواستار شدند.

وزارت کشور مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار تن از تظاهرکنندگان در ورودی میدان «عبدالمنعم ریاض» که به میدان التحریر منتهی می‌شود، بازداشت شدند که این افراد کوکتل‌مولوتف و تفنگ در اختیار داشتند.

در این بیانیه آمده است: معترضان شیشه تعدادی از پنجره‌های مقر اتحادیه عرب را شکستند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به میزان مناسبی از گاز اشک‌آور استفاده و میدان «التحریر» را از تظاهرکنندگان خالی کردند.

در همین حال منابع پزشکی مصر تصریح کردند از میان ۳۱ زخمی درگیری‌های روز سه شنبه ۱۷ تن جزو معترضان حاضر در میدان «التحریر»، دو تن در استان «اسکندریه»، هشت تن در استان «الدقهلیه» و چهار تن در استان «دمیاط» به بیمارستان منتقل شدند. شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز گزارش داد که نیروهای ارتش امنیتی را در میدان «التحریر» و اطراف آن برقرار و خودروهای زرهی را در ورودی‌های این میدان مستقر کردند.

کابینه مصر نیز در بیانیه‌ای اقدامات خشونت‌آمیز برخی افراد را که از آنها با عنوان «خرابکار» یاد شده است، در مقابل اتحادیه عرب محکوم کرد.

شبکه الجزیره گزارش داد که درگیری‌ها زمانی شدت گرفت که حامیان عبدالفتاح السیسی، سعی کردند وارد میدان «التحریر» شوند که حامیان اخوان المسلمین آنها را از این میدان خارج کردند.

علاوه بر این صدها تن از دانشجویان دانشگاه‌های «الازهر» و «عین شمس» در قاهره در اطراف مقر وزارت دفاع تظاهرات و «کودتای نظامی» مصر را محکوم کردند. همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه قاهره از محوطه دانشگاه خارج شدند و به سمت میدان «النهضه» رفتند.

جنبش «۶ ‌آوریل»، جنبش «الکفایه» و گروه «سوسیالیست‌های انقلاب» در اسکندریه نیز راهپیمایی اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند و شعارهایی علیه مقامات وزارت کشور سر دادند.

علاوه بر این نیروهای امنیتی مصر به دانشگاه «الازهر» یورش بردند و به سمت دانشجویان معترض گاز اشک‌آور و گلوله شلیک کردند. دانشجویان دانشگاه «الزقازیق» در استان «الشرقیه» نیز در حمایت از محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر تظاهرات کردند.

از سوی دیگر، محمد سلماوی، سخنگوی کمیته اصلاح قانون اساسی اعلام کرد که رای‌گیری نهایی در هفته آتی درخصوص تمام بندهای قانون اساسی جدید صورت می‌گیرد.

در پی سرنگونی محمد مرسی، تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین و طرفداران آن به بروز خشونت منجر شد که گفته می‌شود حدود یک‌هزار کشته برجای گذاشته است.اکثر قربانیان این خشونت‌ها از طرفداران مرسی بوده‌اند.