حسین موسوی- تاکنون گفته می‌شد که راز موفقیت حزب عدالت و توسعه را باید در حمایت‌های فردی به نام فتح‌الله گولن دانست که ساکن کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا است. او دانش‌آموخته اسلامی است و نزدیک به هزار مدرسه در سراسر دنیا زیر نظر تیم او فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر در ترکیه مدارسی وجود دارند که به نام «درشانه» فعالیت می‌کنند. «درشانه‌ها» مدارسی خصوصی هستند که دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کنند. اما روزنامه «حریت‌دیلی‌نیوز» می‌گوید که این مدارس به شدت تحت نفوذ «نهضت حیزمت» است که رهبری آن را گولن بر عهده دارد. اردوغان حالا تصمیم گرفته است که این مدارس را تعطیل کند و این موضوع با واکنش این جنبش و تریبون آنها، یعنی روزنامه «زمان» مواجه شده است. به نوشته این روزنامه تعطیلی این مدارس با توجه به سیستم ناقص آموزشی که دانش‌آموزان را به درستی برای ورود به دانشگاه آماده نمی‌کند، ضروری نیست و این مدارس باید در سیستم آموزشی فعلی ترکیه ادامه حیات دهند. اما حزب عدالت و توسعه حضور این مدارس را بی‌فایده می‌داند و اعلام کرده است که تا آخر سال ۲۰۱۴ این مدارس را خواهد بست. به گفته کارشناسان اما، تعطیلی این مدارس به دلایلی که حزب عدالت و توسعه اعلام می‌کند، نیست. به اعتقاد این دسته از تحلیلگران نزدیک به ۷۰ درصد این مدارس زیر نفوذ «نهضت حیزمت» یا نهضت خدمتگزاران قرار دارد. حریت اعتقاد دارد که «درشانه‌ها» مهم‌ترین پایگاه اجتماعی گولن برای ادامه حیات نهضت اوست. نهضتی که بر اساس شایعاتی قرار است تبدیل به حزب شود. هر چند که گولن این شایعات را رد کرده است و می‌گوید این جنبش همچنان با همان اهداف سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به تازگی نیز گولن در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهوری این کشور از گل خواسته است که مانع تعطیلی «درشانه‌ها» شوند. او در این نامه به عبدالله گل نوشته است: «این موسسات برای مردم فعالیت می‌کنند. آنها نباید تعطیل شوند. درشانه باید در خدمت مردم باشد. مهم نیست که این مدارس را چه کسانی اداره می‌کنند. مهم این است که این مدارس به مردم خدمت می‌کنند». «بولنت آرینچ»، معاون نخست وزیر ترکیه اما در اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که در سیستم تازه آموزشی نیازی به حضور این مدارس نیست و باید در مورد ادامه حضور آنها ارزیابی مجدد شود. حزب جمهوری خلق ترکیه نیز در این راستا تا حدودی منتقد تعطیلی این مدارس است. به رغم اینکه تریبون این حزب اعلام کرده است که این مدارس در خدمت اهداف سیاسی گولن قرار دارد اما به گفته رهبر اپوزیسیون عمده ترکیه، تعطیلی این مدارس تا زمانی که سیستم آموزشی تازه پیاده نشده است، بی‌فایده است. کمال کیلچدار‌اغلو، دبیر‌کل حزب جمهوری‌خلق می‌گوید: سیستم معیوب آموزش و پرورش در این کشور نمی‌تواند پاسخگوی دانش‌آموزان این کشور برای ورود به دانشگاه‌ها باشد. همچنین او تعطیلی این مدارس را بیکار کردن ۱۰۰ هزار معلم و ۴ هزار کارمند در سراسر ترکیه می‌داند.

نهضتی که حزبی نیست

اما سیاسی است

مهم‌ترین پایگاه‌های نهضت خدمتگزاران مدارسی است که زیر نظر این گروه هدایت می‌شود. نهضتی که زیر نظر فتح‌الله گولن، اداره می‌شود. به گفته بسیاری از ناظران تحولات سیاسی در ترکیه، این نهضت همواره پشت حزب عدالت و توسعه قرار داشته و حمایت‌های پیدا و پنهان این گروه همیشه محل بحث بوده است. اما به تازگی و پس از ده سال همکاری بین این دو گروه اختلافات آشکاری بین این جنبش با حزب حاکم به‌وجود آمده است. مهم‌ترین موضوع اختلافات با آغاز ناآرامی‌های ترکیه در خصوص پارک گزی بوده است که گولن به‌دلیل استفاده دولت اردوغان از خشونت پشت عبدالله گل ایستاد. گل مواضع ملایم‌تری در برخورد با معترضان به ساخت و ساز در پارک گزی داشت. همزمان با آغاز اختلافات، شایعاتی در این اواخر به گوش رسیده است که این جنبش در پی تاسیس یک حزب مستقل است و خود را برای ورود به انتخابات آتی پارلمانی این کشور آماده می‌کند. هر چند که سازمان «نویسندگان و روزنامه‌نگاران» ترکیه که زیر نظر گولن است در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگز قصد ورود به دنیای سیاست ندارد و هرگز این نهضت قصد فعالیت حزبی نخواهد داشت، اما روزنامه حریت، معتقد است که این گروه به‌زودی تشکیل حزب خواهند داد و فعالیت‌های خود را رسمی‌تر خواهند کرد.

این روزنامه می‌نویسد: نشانه‌هایی وجود دارد که «نهضت حیزمت» در حال تهیه لیست برای انتخابات محلی در ماه مارس است. به گفته نویسنده گزارش‌نویس حریت این مدارس آمادگی برای کنکور مهم‌ترین پایگاه گولن و هم‌تیمی‌های اوست و از این رو است که حزب عدالت و توسعه در پی برچیدن این مدارس برآمده است. به گفته برخی ناظران، نشانه‌های حضور رسمی‌تر این جنبش اجتماعی، باعث شده است که حزب حاکم دست بر گلوگاه «خدمتگزاران» بگذارد: «تعطیلی درشانه‌ها».