گروه بین‌الملل- دیروز مخالفان دولت اوکراین امیدوار بودند تا تجمعی ده‌ها هزار نفری شکل دهند. آنها از رییس‌جمهوری این کشور می‌خواهند که به دلیل تلاش نکردن برای همکاری با اتحادیه اروپا، کناره‌گیری کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه پلیس ضد شورش روز شنبه هواداران گروه‌های مخالف را سرکوب و بسیاری را زخمی کرد، سه حزب اصلی اپوزیسیون اعلام کرد که در حال تشکیل یک مقر مقاومت ملی هستند. پس از آنکه پلیس به حدود ۱۰ هزار معترضی که در میدان استقلال کی‌یف تجمع کرده بودند، حمله کرد و این میدان را مسدود نمود، اپوزیسیون خواستار برگزاری تظاهراتی دیگر در پارک مرکزی شهر کی‌یف شد.

ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که به شدت از استفاده از اهرم زور علیه معترضان خشمگین است و متعهد به مجازات عاملان این حادثه شد.

معترضان روز شنبه در مقابل یک کلیسای قدیمی تجمع کردند و سپس برای فرار از فشارهای پلیس به آن پناه بردند. گفته می‌شود که آنها در کلیسای میخایلووسکی غذا و کمک‌های اولیه نیز دریافت کرده‌اند.

در همین راستا، خبرگزاری نووستی گزارش داد که یک دادگاه محلی برگزاری تظاهرات گسترده در شهر کی‌یف را از دیروز (یکشنبه) تا هفت ژانویه ممنوع کرده است.

به گزارش کانال پنج تلویزیون اوکراین ۳۳ معترض فعال در همین ارتباط دستگیر شده‌اند.

وزیر کشور اوکراین نیز از جراحت ۱۲ پلیس در درگیری با معترضان خبر داد.

«کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحقیق در مورد درگیری‌ها در اوکراین و خشونت پلیس این کشور علیه معترضان شد. «جن ساکی»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که خشونت و ارعاب نباید جایی در اوکراین امروزی داشته باشد.

عفو بین‌الملل نیز خواستار رعایت حقوق بشر توسط مقامات اوکراینی شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در همین حال رهبران احزاب مخالف اوکراین خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور شدند.

مخالفان می‌گویند که «مراکز مقاومت ملی» تشکیل می دهند و برگزاری یک اعتصاب عمومی را ترتیب خواهند داد.

نمایندگان احزاب سیاسی مخالف دولت بعد از برهم خوردن تظاهرات که با توسل به زور از جانب پلیس روی داد، یک جلسه اضطراری تشکیل دادند.

یکی از رهبران مخالفان دولت به خبرنگاران گفته است که احزاب مخالف خواستار کناره‌گیری وزیر کشور و محاکمه او هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از صدای روسیه؛ رییس پلیس شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین پس از سرکوب مخالفان دولت که در میدان آزادی این شهر تجمع کرده بودند، از سمت خود استعفا کرد. گویا وی برای سرکوب معترضان و حامیان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا از یک گروه شبه‌نظامی استفاده کرده بود.

منبعی در پلیس اوکراین اعلام کرد که نامه استعفای والری کوریاک، رییس‌پلیس کی‌یف شنبه‌شب تحویل داده شده است. بر اثر حمله نیروهایی که به ظاهر پلیس بوده‌اند عده‌ای آسیب دیده و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش حدود ۱۰ هزار نفر از معترضان با تجمع در شهر کی‌یف پرچم های اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند و شعار «انقلاب» و «مرگ بر تبهکار» سر دادند.

در همین شرایط یولیا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین اوکراین که زندانی است در پیامی که توسط دخترش برای تظاهرکنندگان خوانده شد، از مردم کشورش خواست که با ماشین، هواپیما یا پای پیاده از تمام نقاط اوکراین به پایتخت بیایند و دیروز، یکشنبه اول دسامبر تجمع کنند و دست به تظاهرات بزنند.

خانم یولیا تیموشنکو از مردم خواسته است که تا سرنگونی دولت از تلاش دست برندارند.

پس از آنکه ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین در اجلاس اتحادیه اروپا در شهر ویلنیوس لیتوانی از امضای یک موافقت‌نامه تجاری با این اتحادیه خودداری کرد، هزاران تظاهرکننده اوکراینی در میدان استقلال کی‌یف جمع شدند و به تصمیم او اعتراض کردند.

مخالفان یانوکوویچ می‌گویند اقدام او رویای اوکراین برای نزدیک‌تر شدن به اروپا را از بین برده است.

رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه در پایتخت لیتوانی هشدار دادند که دخالت روسیه در روابط آنها با جمهوری‌های سابق شوروی را تحمل نخواهند کرد.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا دخالت روسیه را «مغایر با موازین قوانین بین‌المللی» توصیف کرد و گفت که «دوره حاکمیت محدود» در اروپا به پایان رسیده است.

اوکراین که دومین کشور بزرگ اروپا است، در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ مستقل شد و از آن زمان، میان نزدیک‌تر شدن به اروپای غربی و آشتی با روسیه در نوسان بوده است. روسیه تامین‌کننده بخش اعظم نیازهای انرژی اوکراین است.