گروه بین‌الملل- همزمان با افزایش فشار معترضان ضد دولتی تایلند، نخست‌وزیر این کشور روز گذشته برای تعیین سرنوشتش، برگزاری رفراندوم را پیشنهاد داد و متعهد شد که اگر عزل او خواسته مردم باشد، استعفا خواهد داد. به گزارش «ایسنا»، معترضان ضد دولتی روزها است که به خیابان‌های بانکوک آمده‌اند و با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند و متعهد به سرنگونی یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند و از بین بردن نفوذ تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق این کشور شده‌اند. این اعتراضات تازه‌ترین درگیری میان نیروهای ضد دولتی و حامیان تاکسین شیناواترا، غول ارتباطات است، که در پی سیاست‌های حامی فقرایش حمایت بسیاری به دست آورده است. سوتپ تائوگسوبان، رهبر معترضان ضددولتی و معاون سابق حزب دموکرات، آخرین دور تظاهرات امروز را برای سرنگونی یینگلاک خواستار شده است. یینگلاک شیناواترا در بیانیه‌ای در این‌باره گفت: دولتم به دنبال راه‌هایی برای پایان درگیری‌ها است. ما باید رفراندومی برگزار کنیم که در آن مردم بتوانند درباره کاری که ما باید انجام دهیم، تصمیم بگیرند.

رهبر معترضان تایلند بر تشکیل یک «شورای مردمی» متشکل از افراد شایسته برای جایگزینی دولت کنونی تاکید کرده است. یینگلاک این نظر را به عنوان یک اقدام «غیرقانونی و غیردموکراتیک» رد کرد. او ویژگی‌های این رفراندوم را مطرح نکرد اما گفت، رفراندوم مطابق با قانون اساسی است. نخست‌وزیر تایلند افزود: خوشحال می‌شوم تا پیشنهادهای معترضان را بشنوم. من به این سمت و جایگاه وابسته نیستم. اگر برکناری من خواسته اکثریت مردم تایلند باشد، حاضرم استعفا بدهم و پارلمان را منحل کنم. سوتپ نیز به طرفدارانش گفت: باید قدرت را از حکومت نامشروع تاکسین پس بگیریم. اگر نتوانیم امروز دولت را سرنگون کنیم، من از مبارزه دست می‌کشم.

دولت تایلند در برابر معترضان متوسل به اعمال زور نشده است و یینگلاک به خبرنگاران گفت، اگر معترضان قصد اشغال ساختمان‌های دولتی را داشته باشند، نیروهای پلیس با خویشتن‌داری با آنها برخورد خواهند کرد.