«باچلت»؛ نخستین زن رییس‌جمهوری شیلی

گروه بین‌الملل- نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری شیلی روز گذشته اعلام شد و «رونیکا میشله باچلت جریا» با کسب بیش از ۶۲ درصد آرا توانست به عنوان نخستین زن شیلیایی کرسی ریاست جمهوری این کشور را از آن خود کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، باچلت که از سوی جناح سوسیالیست وارد انتخابات شیلی شده بود، توانسته است «اولین ماتئی» را شکست دهد. «اولین ماتئی» از دوستان باچلت است و گفته می‌شود که دوستی این دو به سالیان بسیار دوری بازمی‌گردد. بر اساس نتایج شمارش آرای تمامی صندوق‌ها، ماتئی ۸۰/۳۷ درصد آرا را کسب کرده است. ماتئی پیروزی رقیب سوسیالیست خود را به رسمیت شناخته است. مردم شیلی روز یک‌شنبه پای صندوق‌های رای رفتند تا برای اولین بار از میان دو زن نامزد پست ریاست جمهوری یکی را برگزینند.

این اولین بار در تاریخ شیلی بود که رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری میان دو زن برگزار شد. دور اول انتخابات شیلی ۲۶ آبان برگزار شد و در آن باچلت با ۷۷/۴۶ درصد نسبت به ماتئی با ۰۵/۲۵ درصد آرا پیشتاز بود اما نتوانست ۵۰ درصد آرای لازم برای تصدی ریاست‌جمهوری را به دست آورد.

باچلت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ نیز ریاست‌جمهوری شیلی را برعهده داشت و این بار برای بار دوم سکان هدایت کشورش را بر عهده گرفت. باچلت متولد ۲۹ سپتامبر ۱۹۵۱، سیاستمداری سوسیالیست است که سوابقی همچون وزیر بهداشت و درمان و دفاع دوره‌ ریاست‌جمهوری «ریکاردو لاگوس» را در پرونده دارد. او همچنین پزشک متخصص اطفال است.