توقف مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا با اوکراین

گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، هزاران نفر از اوکراینی‌ها در اعتراض به تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری این کشور، مبنی بر مخالفت با تجارت آزاد اوکراین و اتحادیه اروپا و ترجیح او به رابطه تجاری با روسیه، به خیابان‌ها آمدند. به گزارش سایت خبری کریستین ساینس مانیتور، استفان فول، کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور توسعه، دیروز در بیانیه‌ای مکتوب نوشت که تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق با اوکراین به حالت تعلیق درآمده است و افزود بحث‌هایی که توسط اوکراین برای بازبینی توافق احتمالی مطرح شده است «به هیچ وجه در واقعیت ریشه ندارد.» قرار است امروز یانوکوویچ سفری به روسیه داشته باشد تا در مورد توافق تجاری با این کشور به مذاکره بنشیند، اقدامی که همه راه‌ها به سوی روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا را به بن‌بست خواهد کشاند.

به گزارش یورو نیوز، ویتالی کلیشنکو، یکی از مهمترین رهبران اپوزیسیون اوکراین که در تظاهرات یکشنبه حضور داشت به خبرنگار یورونیوز گفت: «گروه ما می‌خواهد که مردم اوکراین هم بخشی از خانواده اروپا باشند.» در این تظاهرات همچنین جان مک کین، نماینده جمهوریخواه سنای آمریکا نیز حضور داشت. وی خطاب به حاضران گفت: «کشور و جهان از اعتراض صلح آمیز شما الهام خواهد گرفت. اوکراین، اروپا را بهتر می کند و اروپا نیز اوکراین بهتری می سازد.» این در حالی‌ است که برخی نمایندگان اپوزیسیون با دولت دیدار و گفت‌وگو کردند و قرار است این گفت‌وگو‌ها ادامه داشته باشد.

یکی از تظاهرکنندگان می‌گوید: «مذاکرات هیچ نتیجه‌ای نداشت. رییس‌جمهوری اراده‌ای برای راضی کردن معترضان و مخالفان ندارد چون او وابسته به ولادیمیر پوتین است.»

با توجه به دیدار قریب الوقوع روسای جمهوری اوکراین و روسیه، گروه‌های مخالف دولت اوکراین تصمیم گرفته‌اند که تظاهرات بزرگ دیگری را در میدان استقلال کی یف ترتیب دهند تا به الحاق اوکراین به اتحادیه روسیه، بلاروس و قزاقستان اعتراض کنند.»

اوضاع اوکراین در نشست ۱۹ و ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی(۲۸ و ۲۹ آذر) اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از صدای روسیه، یکی از دیپلمات‌های اوکراینی در آستانه این نشست با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: اوضاع و تحولات اخیر در اوکراین در دستور کار رسمی نشست اتحادیه اروپا نیست. این نشست برای بررسی و اختصاص کمک‌های مالی و اقتصادی برای از میان برداشتن بحران‌های مالی در این کشور اروپای شرقی برگزار می‌شود. یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا گفت: ما باید درباره اقدامات به منظور رفع بحران اقتصادی، کمک به رشد و توسعه اوکراین و سایر فعالیت‌های ممکن به بحث بپردازیم، از مردم اوکراین حمایت و دولت کی‌یف را به منظور امضای توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا ترغیب کنیم. سرگئی آربوزف، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت: کی‌یف مذاکرات برای امضای توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا را رد نکرده است. وی در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی اوکراین که یکشنبه عصر صورت گرفت گفت: ایجاد سه گروه کاری با همکاری استفان فول، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا در جریان جدیدترین نشست با این مرد تضمینی است برای دولت کی‌یف مبنی بر اینکه به فعالیت‌های خود برای امضای توافق‌نامه همکاری با این اتحادیه جامه عمل بپوشاند و به اقداماتش ادامه دهد.

وی افزود: این اقدامات خود تایید می‌کند که این توافق نامه همکاری برای دولت کی‌یف از اهمیت فراوانی برخوردار است و ما به انجام تمهیدات برای امضای این توافق‌نامه ادامه می‌دهیم.

این در شرایطی است که نیکولا آزاروف، نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که نسبت به قیمت ارزان‌تر ارسال گاز از روسیه به اوکراین امیدوار است و این اقدام در نشست میان یانوکوویچ با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین مطرح می‌شود.

خبرگزاری صدای روسیه همچنین در ادامه گزارش خود آورده است: در شرایطی که صندوق بین‌المللی پول ارسال کمک مالی به اوکراین را مورد بررسی قرار می‌دهد یانوکوویچ قصد دارد برای مذاکره با پوتین و حضور در جلسه کمیسیون بین کشوری اوکراین و روسیه به مسکو سفر کند.

صندوق بین‌المللی پول نیز دیروز (دوشنبه) مساله کمک مالی به اوکراین را برای متعادل کردن بحران مالی در این کشور مورد ارزیابی قرار داد. اوکراین امیدوار است که صندوق بین‌المللی پول برای رفع بحران مالی و اقتصادی دراین کشور و بدهی‌هایی که با آن روبه‌رو است مبلغ ۱۵ میلیارد دلار به این کشور بدهد.

پیش‌تر یانوکوویچ درخواست‌های غیرقابل قبول برای اصلاحات رادیکال اقتصاد کلان را از سوی صندوق بین‌المللی پول رد کرده بود. علاوه بر این روز سه‌شنبه هفته جاری رییس‌جمهوری اوکراین با همتای روس خود در مسکو دیدار خواهد کرد و در نشست مذکور بسته‌ای از اسناد دو جانبه که پیش‌تر آماده شده‌اند از سوی دو طرف امضا خواهد شد.