گروه بین‌الملل- مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از روز گذشته رسما با نصب بیلبوردها و برگزاری همایش‌های انتخاباتی از سوی نامزدها در کابل و برخی شهرهای دیگر آغاز شد. به گزارش «ایسنا»، کارمندان ستادهای انتخاباتی نامزدها از ساعت‌های نخست بامداد روز یکشنبه مشغول نصب بیلبوردها، عکس‌های تبلیغاتی آنها و معاونانشان در خیابان‌ها شد‌ند.

آنها از چند روز پیش برای آغاز مبارزات انتخاباتی آماده شدند و برخی از طرفداران نامزدها هم برای شرکت در نخستین همایش‌های انتخاباتی از مناطق مختلف کشور به پایتخت آمده بودند. به گزارش بی.بی.‌سی، از نامزدهایی که تاکنون دست به برگزاری چنین همایش‌هایی زده‌اند، «عبدالله عبدالله»، «اشرف غنی احمدزی»، «عبدرب‌الرسول سیاف»، «عبدالقیوم کرزی» و «گل آغا شرزی» می‌توان نام برد.

از دیگر کارهایی که نامزدها در این روز انجام می‌دهند، افتتاح رسمی ستادهای انتخاباتی و پخش تبلیغات تلویزیونی است. آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی هم به هواداران خود اعلام کرده‌اند که از دیروز فعالیت‌های خود را شروع کنند. هرچند آنها تبلیغات محدودی را از چند هفته پیش از طریق شبکه‎های اجتماعی آغاز کرده بودند و کمیسیون مستقل انتخابات همچنین اجازه تبلیغات داده بود. رسانه‌های افغانستان هم برنامه‌های ویژه انتخاباتی خود را از دیروز آغاز کردند. این برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون‌ها از برنامه‌های پرمخاطب شمرده می‌شوند. این در شرایطی است که روز گذشته از افغانستان خبر رسید که در بحبوحه تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری در افغانستان دو تن از مسوولان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به ضرب گلوله کشته شدند. در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز این نامزد ریاست جمهوری از جمله معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در دوره گذشته افغانستان بود که علیه حکومت کرزای دست به اعتراض زد و نتایج انتخابات را قبول نداشت. با این وجود مبارزات انتخاباتی تا دو ماه دیگر ادامه می‌یابد و ۴۸ ساعت پیش از برگزاری انتخابات (۱۶ فروردین سال آینده) به پایان می‌رسد. در این انتخابات یازده نامزد برای رسیدن به ریاست جمهوری مبارزه می‌کنند. دوره کار ریاست جمهوری در افغانستان پنج ساله است و یک فرد تنها دو بار حق دارد که رئیس‌جمهور شود.