پیش‌نویسی که زمینه دخالت نظامی در سوریه را فراهم می‌کند

گروه بین‌الملل- «گنادی گاتیلوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با پیش‌نویس کشورهای غربی درباره امور انسانی در سوریه مخالفت می‌کند. به گزارش «ایلنا» به نقل از رویترز، گاتیلوف گفت که پیش نویسی که توسط کشورهای غربی و عربی درباره اوضاع انسانی در سوریه به شورای امنیت ارائه کرده‌اند برای مسکو غیرقابل قبول است.

وی افزود که مسکو شکل کنونی پیش نویس را نمی‌پذیرد و نمی‌گذارد که به تصویب برسد.

گاتیلوف تصریح کرد که این پیش نویس زمینه را برای دخالت نظامی در سوریه مهیا می‌کند. در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت که کشورش آماده همکاری برای صدور قطعنامه‌ای بین‌المللی درباره اوضاع انسانی در سوریه است به شرط آنکه متن آن با معیارهای قوانین انسانی بین‌المللی تناسب داشته باشد. لاوروف افزود که زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت قطعنامه‌ای بین‌المللی درباره مبارزه با تروریسم در سوریه صادر کند. از سوی دیگر فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ضمن دشوار خواندن دور دوم مذاکرات ژنو ۲ تاکید کرد مذاکرات تاکنون شاهد هیچ گونه پیشرفتی نبوده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اخضرالابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب روز سه شنبه آغاز دور دوم مذاکرات ژنو۲ میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه را دشوار توصیف کرد و گفت: مذاکرات امروز میان هیات‌های مذاکره کننده هیچ پیشرفتی را به دنبال نداشت.الابراهیمی ضمن دعوت از همه گروه‌های ذی‌ربط برای تلاش جهت دستیابی هرچه سریع‌تر به راهکاری سیاسی درباره سوریه اعلام کرد: برای دستیابی به نتیجه، به همکاری طرفین درگیر سوری و حمایت گسترده جامعه جهانی از این مذاکرات نیاز داریم.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در این سخنان که پس از جلسه مشترکش با هیات‌های دولت و نظام سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی ایراد کرد گفت: من تنها می‌ توانم بگویم که این هفته هفته‌ای دشوار بود و ما شاهد هیچ گونه پیشرفتی نبودیم اما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا این عملیات به نتیجه برسد و به همکاری دو طرف نیز نیاز داریم. الابراهیمی ادامه داد: من به دو طرف پیشنهاد دادم که دو موضوع توقف تروریسم و خشونت از یک سو و تشکیل دولت انتقالی از سوی دیگر را به شکل متوازن و هماهنگ مورد بحث قرار دهند؛ چون که ملت سوریه دیگر قادر به تحمل وضعیت موجود نیستند. وی با تاکید بر اینکه پیشرفت در مذاکرات ژنو۲ امری ضروری است اعلام کرد: روز جمعه نشستی سه جانبه با نمایندگان روسیه و آمریکا در خصوص سوریه برگزار خواهد کرد. الابراهیمی همچنین تاکید کرد که به زودی گزارشی از روند مذاکرات را در اختیار شورای امنیت و سازمان ملل قرار خواهد داد. در خصوص وضعیت شهر حمص نیز الابراهیمی گفت که ما در حمص شاهد موفقیت‌هایی بودیم و توانسیم ۸۰۰ تن را از محاصره نجات دهیم و مواد‌غذایی را به این شهر وارد کنیم گرچه این مساله بسیار خطرناک بود.

دبیر کل سازمان ملل ضمن محکوم کردن کشتارهای اخیر در روستای «معان» سوریه، مجازات عاملان این جنایت وحشیانه را خواستار شد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: ده‌ها غیرنظامی در نهم فوریه در روستای «معان» در استان حماه به شکلی وحشیانه کشته شدند و بان کی مون از وقوع چنین کشتار جدیدی در سوریه متاسف است. وی افزود: بان‌کی‌مون کشتار و خشونت علیه غیرنظامیان را به شدت محکوم می‌کند و خواهان محاکمه و مجازات عاملان کشتار مذکور و تمامی کشتارهای سوریه است. نسیرکی ادامه داد: چنین اقدامات خشونت‌آمیزی به ما نشان می‌دهد که پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و ترسیم آینده‌ای که سوری‌ها در آن از تمامی حقوق و آزادی‌ها برخوردار شوند، اقدام بسیار دشواری است.

وزارت خارجه سوریه نیز روز دوشنبه دو نامه به بان کی مون و رئیس شورای امنیت فرستاد و از آنها خواست تا کشتار روستای «معان» و اقدامات طرف‌هایی را که از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند به شدت محکوم کنند. هیات اعزامی نظام سوریه در دور دوم مذاکرات نشست ژنو ۲ نیز خواهان اتخاذ موضعی روشن در این باره شد. این در شرایطی است که لؤی صافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه کشتار اهالی روستای «معان» توسط شورشیان وابسته به مخالفان را تکذیب کرد. پیش‌تر خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که گروه‌های مسلح به اهالی روستای «معان» یورش بردند و به کشتار، سوزاندن، ویرانی خانه‌های سوری‌ها و ایجاد رعب و وحشت در میان آنها دست زدند.