گروه بین‌الملل- نمایندگان مجلس آمریکا سرانجام با افزایش سقف بدهی‌های دولت موافقت کردند. نمایندگان جمهوریخواه که اکثریت این مجلس را در اختیار دارند خواستار لغو برخی از قوانین دولت باراک اوباما بودند. موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با افزایش سقف بدهی‌های دولت، پیروزی چشمگیری برای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود. به گزارش دویچه وله، ۲۸ نماینده جمهوریخواه مجلس اکنون با همراهی ۱۹۳ نماینده دموکرات با قانون افزایش سقف بدهی‌های دولت موافقت کردند. این قانون در مجموع با ۲۲۰ رای موافق در برابر ۲۰۱ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. نمایندگان جمهوریخواه بدون هیچ شرطی با افزایش سقف بدهی‌های دولت تا مارس ۲۰۱۵ میلادی موافقت کردند. با این توافق، خطر ناتوانی دولت آمریکا در پرداخت هزینه‌های خود برطرف شد. بحث بر سر مصوبه مجلس نمایندگان از دیروز (چهارشنبه ۱۲ فوریه/ ۲۳ بهمن) در مجلس سنای آمریکا آغاز شد. از آنجا که که اکثریت سنا در اختیار نمایندگان دموکرات است، گمان نمی‌رفت که قانون تصویب شده در سنا با مشکلی روبه‌رو شود.

تلاش جمهوریخواهان تا آخرین لحظه

بدهی‌های دولت آمریکا جمعه گذشته (۷ فوریه/ ۱۸ بهمن) به سقف قانونی خود یعنی ۳/ ۱۷ هزار میلیارد دلار رسید. جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که دولت قادر است با «اقدامات نامتعارف» و استفاده از ذخایر اقتصادی تنها تا ۲۷ فوریه (۸ اسفند) تعهدات مالی خود را پرداخت کند.

با این حال باراک اوباما هشدار داده بود که برای افزایش سقف بدهی‌ها دولت حاضر به چانه‌زنی و دادن امتیاز به نمایندگان جمهوریخواه مجلس نیست. جمهوریخواهان، که اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند، ماه اکتبر سال گذشته میلادی (مهر ماه) حاضر به تصویب این قانون نشدند و فعالیت‌های دولت آمریکا را به طور موقت تعطیل کردند. جمهوریخواهان این بار نیز تا آخرین لحظه تلاش کردند در ازای موافقت با افزایش سقف بدهی‌های دولت، از باراک اوباما امتیاز بگیرند. تعلیق قانون کاهش حقوق بازنشستگی افسران ارتش آمریکا که با کمتر از ۶۲ سال بازنشسته می‌شوند، تعلیق بخشی از طرح اصلاحات نظام بهداشت و سلامت یا موافقت دولت با طرح مورد مناقشه خط لوله نفت از کانادا به تگزاس از جمله خواست‌های نمایندگان جمهوریخواه بود.

نگرانی جمهوریخواهان از کاهش محبوبیت خود

جمهوریخواهان در اکتبر سال گذشته میلادی (مهر ماه) نیز تلاش کرده بودند موافقت با سقف‌ بدهی‌های دولت را به اهرمی علیه اصلاحات نظام بهداشت و درمان که یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت اوباما است تبدیل کنند که در نهایت به نتیجه‌ای نرسیدند. کاهش محبوبیت جمهوریخواهان در همه‌پرسی پس از این ماجرا حاکی از ناخرسندی شهروندان آمریکا از جدل جمهوریخواهان با باراک اوباما و تعطیلی موقت دولت بود. به نظر می‌رسد با توجه به انتخابات پیش‌روی مجلس نمایندگان، آنها علاقه‌ای به نبرد قدرت با رئیس‌جمهوری آمریکا ندارند.

یلن سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا را تشریح کرد

جانت یلن، اولین رئیس زن تاریخ بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه در اولین سخنرانی خود سیاست و موضع‌گیری‌های این نهاد را تشریح کرد. به گزارش یورو نیوز، خانم یلن که در جمع اعضای کمیسیون مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و در حضور رییس کمیته امور مالی این نهاد، جب هنسارلینگ سخن می‌گفت بر پیگیری سیاست‌های پولی حمایتی بانک مرکزی که بن برنانکه، رئیس سابق این نهاد نیز به اعمال آن پرداخت تاکید کرد. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در ادامه می‌گوید: «در نیمه دوم سال گذشته احیای امور اقتصادی بهترین شتاب را داشته است. با این وجود بهبود در وضعیت بازار کار و بیکاری کامل نیست. اگر آمار و ارقامی که در آینده به دست می‌آید مطابق انتظارات کمیته سیاست پولی بانک مرکزی و در جهت بهبود وضعیت بازار کار باشد، این کمیته در نشست آینده‌اش احتمالا آهنگ خرید ماهانه اوراق قرضه را کاهش می‌دهد.» سیاست‌های پولی حمایتی بانک مرکزی آمریکا از ماه دسامبر سال گذشته میلادی متحول شده است. این نهاد برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود را از ۸۵ میلیارد به ۶۵ میلیارد دلار کاهش داد.