«رشد اقتصادی تریلیونی»، برنامه گروه 20
گروه بین‌الملل- وزرای دارایی 20 اقتصاد بزرگ جهان موافقت کردند سیاست‌هایی را به اجرا درآورند که تولید ناخالص داخلی جهان را طی پنج سال آینده بیش از 2 تریلیون دلار افزایش دهند و ده‌ها میلیون شغل جدید ایجاد کنند. به گزارش رویترز، در بیانه پایانی نشست دو روزه وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه 20 که در سیدنی استرالیا برگزار شد، اعلام شد این گروه برای افزایش سرمایه‌گذاری و مشاغل و انجام دیگر اصلاحات، اقداماتی اساسی انجام خواهد داد.
گروه ۲۰ حدود ۸۵ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. در این بیانیه آمده است: «ما برای افزایش بیش از ۲ برابری مجموع تولید ناخالص داخلی طی پنج سال آینده سیاست‌های بلندپروازانه اما واقعی را در پیش خواهیم گرفت.» جو هاکی، وزیر خزانه‌داری استرالیا که میزبان نشست گروه ۲۰ بود، این برنامه را دوره جدیدی از همکاری در گروه ۲۰ توصیف کرد. او در کنفرانس خبری گفت:«ما برای نخستین‌بار یک عدد حقیقی برای آنچه قصد داریم به آن دست یابیم، تعیین کردیم. ما می‌خواهیم بیش از ۲تریلیون دلار دیگر به فعالیت‌های اقتصادی اضافه و ده‌ها میلیون شغل ایجاد کنیم.»
این میزان رشد بیش از یک سال تولید ناخالص داخلی روسیه،هشتمین اقتصاد بزرگ جهان، به رشد اقتصادی جهان می‌افزاید. گروه ۲۰ علاوه بر تمرکز بر اصلاحاتی که رشد جهانی را طی سال‌های آتی افزایش می‌دهد و پایدار می‌کند، تاکید کرد که سیاست‌های پولی در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته باید «انطباق‌پذیر» باقی بمانند و در موقع خود و با توجه به چشم‌انداز تورم و رشد اقتصادی به حالت عادی بازگردند.
بانک‌های مرکزی اروپا، ایالات متحده و ژاپن همگی به منظور تقویت رشد اقتصادی سیاست‌‌های پولی آسان‌گیرانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.اما تصمیم اخیر فدرال رزرو- بانک مرکزی آمریکا- مبنی بر عقب‌نشینی از سیاست‌های محرک پولی موجب آشفتگی بازارهای مالی جهان شده است. وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ در نشست خود برای کمک به مدیریت این آشفتگی در بازارهای مالی کشورهای درحال توسعه طرح خاصی ارائه نکردند. آنان تنها اعلام کردند به طور مداوم اقداماتشان را هماهنگ می‌کنند و برای مدیریت سرایت این اقدامات به دیگر کشورها،همکاری خواهند کرد.
برنامه رشد گروه ۲۰ برمبنای گزارش صندوق بین‌المللی پول طراحی شده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ویژه‌ای که برای نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ تهیه کرده بود، برآورد کرده است اصلاحات ساختاری طی پنج سال آینده تولید ناخالص داخلی جهان را سالانه حدود ۵/۰درصد افزایش می‌دهد و به میزان ۲۵/۲تریلیون دلار به رشد جهانی می‌افزاید. براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی جهان در سال جاری ۷۵/۳ درصد و در سال ۲۰۱۵ معادل ۴ درصد خواهد بود. در این توافقنامه به جزئیات چگونگی دستیابی به هدف رشد اشاره نشده است و کشورهای عضو گروه ۲۰تا اجلاس ماه نوامبر رهبران این گروه فرصت دارند تا برنامه عملیاتی و استراتژی رشد را ارائه
دهند.
وزیر خزانه‌داری استرالیا در این باره گفت:«هر کشور برنامه رشد اقتصادی خود را ارائه خواهد کرد و هر کشور باید رشد اقتصادی خود را به شدت افزایش دهد.» گروه ۲۰ همچنین اعلام کرد از توقف روند اعطای حق رای بیشتر به اقتصادهای نوظهور در صندوق بین‌المللی پول به شدت متاسف است. اقتصادهای نوظهور مدت‌ها است که برای افزایش قدرت رای خود در صندوق بین‌المللی تلاش کرده‌اند، اما اصلاحات مورد توافق در سال ۲۰۱۰، توسط کنگره آمریکا بلوکه شد. گروه ۲۰ از آمریکا خواست پیش از اجلاس بعدی این گروه، این اصلاحات را به تصویب برساند. این توافق برای گروه ۲۰ یک گام به جلو به شمار می‌رود، زیرا این گروه در گذشته نتوانسته بود درباره اهداف مالی و حساب جاری به توافق دست یابد.
اعضای گروه ۲۰ عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، انگلستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، کره‌جنوبی، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا.