همه پرسی برای کریمه؛ مساله این است

گروه بین‌الملل- در شرایطی که همگان تواق دارند که بحران اوکراین تنها از راه دیپلماتیک حل می‌شود، اما شواهد حکایت از این موضوع دارد که بحران به وجود آمده بر سر کریمه به راحتی قابل حل نیست. به گزارش رویترز، روز یکشنبه که روز پرکاری برای پوتین بوده است، وی در گفت‌وگو با بیشتر راهبران جهان از حق همه‌پرسی برای مردمان شبه جزیره کریمه دفاع کرده است. پوتین در جریان مکالمه با صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس از اقدامات جدایی طلبانه مردم کریمه دفاع کرد و آن‌را حق مشروع این منطقه دانست. کرملین در بیانیه‌ای گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این مکالمه تلفنی به‌طور مشخص تاکید کرد اقدامات انجام شده از سوی مقامات در کریمه مشروع براساس قوانین بین‌المللی و هدفشان تضمین منافع مشروع مردم این شبه جزیره است.

این بیانیه در ادامه اضافه می‌کند: رئیس‌جمهوری روسیه همچنین توجه مخاطبانش را به مساله فقدان هرگونه اقدامی از سوی مقامات فعلی کی‌یف برای مهار رفتار عنان گسیخته ملی‌گرایان افراطی و نیروهای رادیکال در پایتخت و بسیاری از مناطق دیگر اوکراین جلب کرد.

با این وجود آنگلا مرکل، صدراعظم ‌آلمان به پوتین گفت: همه‌پرسی برای جدایی کریمه که قرار است در تاریخ ۱۶ مارس برگزار شود، ناقض قانون اساسی اوکراین و بر خلاف قوانین بین‌المللی است.

همچنین زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت: «به دلیل آنکه این همه‌پرسی بر خلاف قوانین بین‌المللی است، بنابراین کار برای آنکه جلوی اقدامات منزوی‌کننده و تحریم‌های اقتصادی را بگیریم دشوار است.»

وی افزود: «این واضح است که ما آلمانی‌ها و دولت کشورمان خواهان چنین کاری نیستیم؛ زیرا می‌دانیم با این کار در نهایت هیچ‌کس برنده نخواهد شد اما اروپا نمی‌تواند کنار بایستد و تنها تماشا کند.»

کرملین نیز در بیانیه خود گفت: «به‌رغم اختلاف‌های موجود در ارزیابی اتفاقات رخ داده، پوتین و مرکل و دیوید کامرون نسبت به فرو نشاندن تنش‌ها و عادی‌سازی وضعیت در سریع‌ترین زمان ممکن تمایل مشترک خود را اعلام کردند.»

در بیانیه دولت آلمان اما مرکل اظهار تاسف کرده که تاکنون پیشرفتی درخصوص تشکیل گروه تماس بین‌المللی که بتواند برای بحران اوکراین راه حل سیاسی پیدا کند، به دست نیامده است. مرکل به ضرورت رسیدن به یک نتیجه اساسی برای این بحران تاکید کرد. با این وجود وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت: تلاش‌های دولت واشنگتن برای ممانعت از درگیری و تهاجم بیشتر روسیه در اوکراین و سراسر منطقه احتمالا با شکست مواجه می‌شود.

به گزارش «ایسنا»، رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال استفاده از راهبرد الحاق و پیوند دادن شبه جزیره کریمه به روسیه است. سکنه کریمه در چند روز آینده درباره جدا شدن از اوکراین و پیوستن به روسیه رای می‌دهند و این امیدواری که اوکراین بتواند کنترل این منطقه را حفظ کند، از بین رفته است و روسیه کنترل این منطقه را به‌دست خواهد گرفت.

وی افزود: گمان می‌کنم که کریمه از چنگ روسیه خارج نمی‌شود. روسیه خواهان احیای بلوک شوروی است و کریمه گام نخست این روند محسوب می‌شود. تنها یک گزینه موثر از جانب واشنگتن باعث قوی‌تر شدن روابط در اروپا و تاثیر بیشتر در منطقه برای مقابله با اقدامات روسیه می‌شود. وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: اقدامات کاخ سفید برای مجازات روسیه به خاطر مداخله نظامی در امور اوکراین با اعمال محدودیت سفر، عدم صدور ویزا، تحریم‌های اقتصادی و سایر اقدامات باعث توقف پوتین نمی‌شود. تردید دارم این روند باعث توقف استراتژی پوتین در قبال اوکراین شود؛ چون دولتی حامی روسیه در این کشور وجود دارد که مانع از این اقدام می‌شود.

این در شرایطی است که در یک نظر سنجی که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و موسسه «او-آر-سی» برگزار کردند ۴۳ تا ۴۸ درصد مردم آمریکا در یک نظرسنجی از سیاست‌های اوباما در قبال اوکراین دفاع کرده‌اند.

از دیگر سو دولت تازه اوکراین با رد همه‌‌پرسی در این منطقه گفته است که حتی یک اینچ هم از کریمه عقب نخواهند نشست. در این شرایط اما سفیر واشنگتن در کی‌یف اعلام کرد که آمریکا خواهان حل دیپلماتیک بحران و اجتناب از جنگ در اوکراین است

در این ارتباط جفری پی‌یات، سفیر واشنگتن در کی‌یف در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرنگار اسکای نیوز عربی گفت: «از نظر آمریکا بحران اوکراین فقط از راه‌های دیپلماتیک قابل حل است». وی ادامه داد: در همین راستا، باراک اوباما، معاونش و وزیر خارجه آمریکا بارها با وزیران خارجه روسیه و اوکراین و متحدانمان در اتحادیه اروپا تماس گرفته‌اند.

سفیر واشنگتن در کی‌یف افزود: «ما همه تلاش خود را برای حل دیپلماتیک بحران و اجتناب از جنگ انجام می‌دهیم.»