گروه بین‌الملل- اوضاع امنیتی نسبتا ناآرام عراق هنوز هم باعث نشده است، تب و تاب تبلیغات انتخابات پارلمانی در این کشور دستخوش تغییر شود و هنوز تبلیغات نامزدها به شدت ادامه دارد. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری بی‌بی‌سی عربی با وجود اوضاع متشنج و ناآرام امنیتی در عراق کماکان مقامات این کشور و نامزدهای انتخابات پارلمانی خود را برای برگزاری باشکوه انتخابات آتی در ۳۰ آوریل آماده می‌کنند، که در این بین نوری مالکی نخست وزیر کنونی عراق هم سعی دارد برای سومین دوره به عنوان نخست وزیر عراق منصوب شود.

هم اکنون در جای جای عراق و در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی و اصلی شهرهای مختلف این کشور تبلیغات انتخابات نامزدها به چشم می‌خورد و حتی در شبکه‌های تلویزیونی هم تبلیغات نامزدها و برنامه‌های انتخاباتی آنها دیده می‌شود.

البته به همان شدتی که تبلیغات انتخاباتی نامزدها ادامه دارد نبرد نیروهای دولتی با گروه‌های مسلح تروریست در بخش‌های مختلف این کشور نیز ادامه دارد، این درگیری‌ها تنها به استان الانبار در غرب عراق خلاصه نمی‌شود، بلکه اخیرا این نزاع و درگیری‌ها به استان‌های دیالی، صلاح الدین و کرکوک هم کشیده شده است.

هم اکنون ارتش عراق بیشتر حجم مبارزه با گروه‌های تروریستی را به گروه‌های وابسته به دولت اسلامی در عراق و شام «داعش» متمرکز کرده است.

براساس آمار رسمی اعلامی وزارت دفاع، کشور و بهداشت عراق در ماه مارس گذشته شمار قربانیان ناآرامی‌ها در عراق ۱۰۰۴ کشته است، که ۸۲۰ کشته شهروند غیر نظامی، ۹۶ کشته نظامی، و ۸۸ کشته از نیروهای پلیس هستند.

از دو ماه قبل ارتش عراق عملیات گسترده نظامی را در استان الانبار و در شهر فلوجه آغاز کرده است و نبرد سنگینی را با گروه موسوم به داعش آغاز کرده است، اگر چه آغاز ناآرامی‌ها در استان الانبار به گفته برخی از کارشناسان در آغاز امر به بهانه اعتراض به عملکرد دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق آغاز شد، اما با دخالت گروه‌های مسلح وابسته به القاعده این اختلافات رفته رفته جنبه مسلحانه به خود گرفت.

نیکولای ملادینوف فرستاده سازمان ملل در عراق هم در خصوص انتخابات پارلمانی این کشور و اوضاع نامناسب امنیتی در غرب عراق اعلام کرد: اهالی شهر فلوجه در تصرف نیروهای داعش اگر موفق شوند در روز برگزاری انتخابات پارلمانی از این شهر خارج شوند، می‌توانند در انتخابات عراق شرکت کنند.

از سوی دیگر اسامه النجیفی رئیس مجلس نمایندگان عراق هم در این زمینه گفت: براساس اطلاعات به دست آمده گروه‌های مسلح قصد دارند برای ضربه‌زدن به طایفه سنی‌ها در عراق عملیات وحملاتی را ترتیب دهند، چون که برخی نمی‌خواهند سنی‌ها در انتخابات آتی شرکت کنند.